Midtsidebilen fra Detroit
Å få dekorere fasaden på nye Forza Motorsport 6 må være mer stas enn det i sin tid var å være midtsidepike i Playboy. Det er nye Ford GT som får æren. Forza kaller seg fremdeles «the highest-rated racing series of the past decade», og selv om vi har hatt mengder av virkelige – eller ikke – biler i denne Vision Gran Turismo-serien, er det åpenbart fremdeles Forza som ruler. Og forsidebilen der er en lang liste av Det Aller Beste, NSX, Viper i SRT-utgaven, P1, Huracan og andre i den ligaen. Nøye planlagt Men det betyr også at i motsetning til mange av de andre konseptbilene og prototypene som vises i Detroit nå, kan du kjøre denne i morgen på din Xbox One. Ikke bare GT forresten, hele Fords muskellinje fra Detroit er på plass i Forza 6, Shelby GT 350 Mustang og F-150 Raptor er også med, slik at da Microsofts Studio 10 – som har utviklet spillet – hadde sin presentasjon i Detroit, var interessen nesten enda større enn da Ford hadde sine separate presentasjoner. Vi har tidligere gitt deg en omfattende presentasjon av denne bilen, men la meg bare legge til at bilen er et resultat fra et skikkelig såkalt skunk-work studio. (saken fortsetter) Utviklet i det skjulte Leenarts var ansvarlig for interiøret i denne superbilen og fortsatte: - Vi var vel bare fem seks folk som jobbet på denne, og arbeidet tok ikke mer enn et år, på tross av at denne allerede er en fullt utviklet produksjonsbil. Den kommer som en 2016-modell, og hvis den da inneholder like mye karbon-komponenter som denne prototypen, er vi langt forbi Lambos og Ferraris produksjonsnivå – da er vi plutselig i Pagani-land. Men det jeg syns er virkelig gromt med denne nyheten, er at de ikke har fulgt Månedens-Smak veien, a la 918 Spyder, P1 og LaFerrari – nemlig å bygge et komplisert hybridanlegg. Dette er en rett-fram forbrenningsmotor (med oppsiktsvekkende ytelse til å ha et hjerte fra en hverdagsmotor) med en forholdsvis normal dobbelclutch-kasse og drift bak. Og målet var «raske rundetider og rundt 2 kg per hk» forteller Jamal Hameedi. Han er utviklingssjef for Fords Performance Vehicles. Balansekunst Og for det andre – det som er aller viktigst: samme forhold mellom vekt og hestekrefter gir slett ikke samme følelse. Slike kan kanskje sammenliknes i akselerasjon, men når det gjelder håndterbarhet er alle enige om at «gi meg en bil som er så lett som mulig». Det burde med andre ord bli morsommere å hive rundt på Fords 1200 kg enn på de nesten 1700 kg til Porsches 918 Spyder. Heldigvis er dette en Hyperbil der vi kanskje skal få testet teoriene i praksis også, altså ikke bare på en skjerm. De første forsøksbilene er på landeveien om et par måneder. Neste år blir dette en global produksjonsbil. Fremdeles med bevegelig aerodynamikk og et chassis som senker seg ved høyere hastighet – som en ekstra bonus. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |