Detroit lever
Det er en helt ny optimisme i amerikansk bilbransje nå. Detroit-utstillingen viser både det – og at hele byen er i endring. 800.000 mennesker kommer til å flokke seg i Cobo-hallene i dagene fremover for å besøke den store, internasjonale bilutstillingen i Detroit. Veldig mange av dem har allerede kjøpt en ny bil, fjorårssalget var i nærheten av ny rekord, og svært mange kommer til å kjøpe ny bil i år – industrien venter at 2015 vil toppe 2014. Og folk kommer til å kjøpe store biler igjen – Big is Back, og Big is åpenbart fremdeles Beautiful. Ikke minst for fabrikkene – det er der inntjeningen ligger. Det er en annen ting med Detroit-utstillingen – den er den årlige sesongstarten på en helt spesiell amerikansk greie. Mange messer Det er de lokale forhandler-organisasjonene som organiserer, og noen av dem er så stappfulle av show og razzamatazz at en gjennomsnittlig Genève-publikummer bare ville bli stående og måpe. Med oljepriser som tryner blir plutselig Fords aluminiums F-150 mindre relevant for kundene, og elbilfremstøtene fra Tesla og GM blir plutselig litt eksentriske igjen. Tendensen i Detroit er helt klar: de tre store amerikanerne har igjen begynt å pushe stort og glamorøst og kraftig – og ganske raskt - igjen. Pickups i GT-versjoner for eksempel, det er lenge siden sist. Det som er spesielt hyggelig er at temperaturen inne i hallen er et speilbilde av det som skjer utenfor – og se bort fra all snøen og minus 17 i dette tilfelle. På rett kjøl Der hvor bare 40 prosent av byens gatelys fungerte, er det nå et ekspressprogram for å få alle opp igjen. Og der folk for et halvt år siden måtte vente i snitt 58 minutter før politiet reagerte på en alarm, er tiden nå nede på 18 – og den bedrer seg hver dag. I år var det 5000 journalister og industrianalytikere på plass under pressedagene – man regner med at pengene fra disse, og andre virkninger rundt utstillingen, drar inn 375 millioner dollar for regionen. Positive signaler På gulvet inne i Cobo er det selvfølgelig mange andre ting å snakke om også, enn bare nye biler. Om den økende utenlandske bilproduksjonen i USA for eksempel. Honda som skal bygge NSX i Ohio der mesteparten av utviklingen har skjedd. Volvo som igjen har planer om å bygge stor fabrikk i USA. Om Volkswagen som fremdeles ikke klarer å åpne USA, men som selvfølgelig fikk et skikkelig boost ved at Golf (av ganske mystiske grunner) ble Årets Bil der. Om fagforeningen UAW som har vunnet en rekke store seire mot anti-organisasjonsfabrikkene til Daimler og VW. Og om hvorfor Porsches 918 Spyder, som Årets Bil i ultrasnobbete Robb Report, er blitt en viktig del av Detroit By (i motsetning til Detroit Bilutstilling) skal jeg fortelle i morgen – i min fortsatte fortelling om at Detroit igjen puster. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |