Spent før VM-start
Ole Christian Veiby kjenner det kribler litt ekstra før han innleder en spennende VM-sesong med Rally Monte Carlo. – Det kommer til å bli en stor opplevelse og en utrolig erfaring å ta med seg, sier 18-åringen. Rallytalentet innrømmer at han ikke hadde sett for seg å delta i et av verdens mest berømte rallyløp bare et drøyt halvår etter at han fikk førerkort. Å få delta i ærverdige Rally Monte Carlo er noe alle rallyførere drømmer om. – Jeg kommer til å ta det som et vanlig løp, det er i hvert fall sånn jeg tenker på forhånd. Jeg er litt nervøs før alle konkurranser, men det kommer nok til å krible litt ekstra denne gangen. Det er noe helt spesielt jeg skal være med på nå, sier han ydmykt. Sammen med kartleser Anders Jæger skal han i år kjøre full sesong i JWRC i en Citröen DS3 R3T, driftet av det finske teamet Printsport. JWRC består av sju VM-runder, hvor hver enkelt fører på forhånd nominerer seks runder hvor de kan ta poeng. De må med andre ord velge bort et løp i mesterskapet. I tillegg til Rally Monte Carlo har Ole valgt å kjøre Portugal, Finland, Frankrike, Spania og Wales. Kongsvinger-gutten, som fyller 19 år i juni, er den yngste føreren i JWRC, som består av utøvere under 28 år. Rallylegenden Sebastien Loeb (2001) og de siste to års verdensmester Sebastien Ogier (2008) startet begge sin internasjonale rallykarriere med å vinne den samme klassen som nordmannen nå skal kjøre. – Det forteller meg at JWRC er et fornuftig valg å ta med tanke på å bli kjent med VM-rundene og få internasjonal erfaring, sier Ole. Sesongen braker løs med to fartsetapper i Rally Monte Carlo torsdag kveld, og løpet avsluttes søndag. Unggutten legger ikke skjul på at dette blir spesielt på flere måter. – Ikke bare er Rally Monte Carlo et helt spesielt løp historisk sett. Det er også det mest utfordrende og vanskeligste løpet i hele VM. Etappene består av tørr asfalt, våt asfalt, snø og is – og i noen tilfeller alt sammen i en og samme etappe. Dekkvalg blir veldig viktig, sier han. De vanskelige og vekslende forholdene fører som regel til store tidsdifferanser mellom førerne. Det er det viktig å ha i bakhodet. – Jeg er opptatt av ikke å stresse selv om jeg skulle tape mye på en etappe. Ett minutt i dette løpet, er nesten som 10 sekunder i andre løp. Det kommer til å skje mye underveis, og ting kan snu fort, poengterer han. Som oppladning og forberedelser til VM-åpningen, kjørte Ole og Anders nylig EM-runden Jänner Rally i Østerrike. De benyttet løpet til å bli bedre kjent med de helt spesielle dekkene som skal brukes i Rally Monte Carlo. – Jeg føler vi stiller godt forberedt. Jeg ønsker så mye snø som mulig, for det tror jeg vil være en fordel for meg. Det var veldig mye snø i Østerrike, og det taklet jeg bra. Målet er å holde oss på veien og fullføre løpet. Så får vi gjøre opp til slutt og se hvor langt det rekker, sier han. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |