[]
[] [firmabil.no] []

Ny Outback på veien


Terje Ringen



LJUBLJANA: Subaru Outback startet en ny trend da den debuterte i 1995. Nå er femte generasjon klar. Vi dro til vakre Slovenia for å sjekke om den lever opp til forventningene.

Hva slags bil er dette?

Hvis du tror Volvo V70 XC / Cross Country var første stasjonsvogn med firehjulsdrift, høy bakkeklaring og «skliplater», så tro om igjen. Volvo lanserte sin modell i 1997, men da hadde allerede Subaru Legacy Outback, som den opprinnelig het, vært på markedet i to år.

I 1999 kopierte Audi oppskriften og lanserte sin A6-baserte Allroad, og i dag fins et stort antall modeller i tilsvarende kategori, primært fra VW-konsernet som har laget «crossere» under alle sine merkenavn.

I en tid da SUV-ene dominerer salgsstatistikken er Outback en bil som absolutt fortjener oppmerksomhet.

Den har stasjonsvognens praktiske egenskaper, inkludert et romslig og komfortabelt interiør, samtidig som den har mer bakkeklaring og bedre fremkommelighet enn mange av SUV-ene.

Du sitter lavere enn i en SUV – noen vil hevde at det er et minus, men det gir bilen et lavere tyngdepunkt og gjør den mer kontrollerbar på dårlig grusvei og på vinterføre.

Motor / drivverk?

Outback leveres med to alternative motorer, en 2,5-liters bensinmotor med 175 hk og en 2,0-liters dieselmotor med 150 hk. Maks dreiemoment er henholdsvis 235 og 350 Newtonmeter.

Begge er såkalte boxer-motorer der sylinderrekkene står 180 grader mot hverandre – et prinsipp som er karakteristisk for Subaru (og Porsches sportsbiler).

Motorene er videreutviklinger av de som satt i forrige generasjon Outback, men er betydelig oppgradert og tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6.

I Norge markedsføres Outback kun i kombinasjon med automatgir. Lineartronic, som girkassen heter på Subaru-språket, er en trinnløs såkalt CVT-kasse, men Subaru har lagt inn kunstige trinn som føreren kan velge manuelt via hendler på rattet.

Sammenlignet med forrige generasjon fungerer den nye kassen vesentlig bedre ved at den girer raskere opp og ikke arbeider ved like høye turtall.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Outback har permanent firehjulsdrift, et avansert system som Subaru har døpt Symmetrical AWD. De fleste konkurrentene benytter systemer som primært gir tohjulsdrift, men kobler inn firehjulsdriften ved behov.

Det er få som matcher Subaru-systemet når det kommer til fremkommelighet, men ulempene med permanent AWD er noe høyere forbruk.

Outback er romslig i forhold til flere av konkurrentene, spesielt med hensyn til baksetekomfort.

(saken fortsetter)

Hvordan er den å kjøre?

Nye Outback er meget komfortabel på så vel fin asfalt som på ruskete underlag. Bilen er godt støydempet og tar opp ujevnheter i veibanen på eksemplarisk vis. Komfortnivået er vesentlig bedre enn hos forgjengeren.

Under den internasjonale presselanseringen fikk vi kjøre i utfordrende terreng, på typiske norske hytteveier og på motorvei med maks tillatt hastighet på 130 km/t. Noen vil muligens ønske mer sportslige egenskaper, men disse er ofret på komfortens alter.

Hvem passer den for?

Alle som vurderer en SUV eller en stasjonsvogn bør vurdere en Outback, spesielt i et land som Norge der vi store deler av året har snø- og islagte veier.

Konkurrenter?

Subaru selv anser disse som viktigste konkurrenter til Outback: Audi A6 Allroad, Skoda Superb Alldrive, VW Passat Alltrack og Volvo XC70.

I tillegg nevner vi Skoda Octavia Scout samt kommende Golf Alltrack og Volvo V60 Cross Country som alle er noe mindre enn Outback.

Den er også et meget godt alternativ for dem som vurderer en SUV i kompaktklassen.

Dette liker vi:

Kjøreegenskaper, plass og komfort er fremtredende egenskaper. Nye Outback har fått et moderne interiør med store, lettleste instrumenter, bedre setekomfort og bedre støydemping enn forgjengeren.

Girkassen er vesentlig mer dynamisk enn den mange japanske konkurrenter med CVT-kasser tilbyr.

Bilen har fått en lekker design som gjør den langt mindre «gubbepreget» enn forgjengeren.

Subaru Norge gjør valget enkelt, Outback leveres i to utstyrsversjoner, Classic og Sport Premium der sistnevnte har «alt» du ønsker deg. Prisen er den samme enten du velger bensin- eller dieselmotor.

Dette liker vi ikke:

Forbruk og CO2-utslipp er relativt høyt, spesielt om man velger utgaven med bensinmotor. Vi kunne ønsket oss litt mer sportslige kjøreegenskaper.

FAKTA Subaru Outback 2,0 Diesel Lineartronic Sport Premium

Motor:

4-syl. turbo boxer dieselmotor, 1998 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/3600 o/min.

Dreiemoment:

350 Nm v/1600-2800 o/min.

Mål LxBxH:

482 x 184 x 161 cm

Akselavstand:

247,5 cm

Egenvekt m/fører:

1689 kg

Tillatt totalvekt:

2180 kg

Bagasjerom:

559-1848 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

9,9 sek.

Toppfart:

192 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,61 l/mil

CO2:

159 g/km

Pris fra:

kr. 449.800 (Classic)

Pris som prøvekjørt:

Kr. 499.800


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: