Toyotas rallybil på vei
Dette blir kult – Toyota bygger en rallybil basert på GT86. Den har én egenskap ingen andre biler i klassen benytter, og som kan gjøre den til en publikumsfavoritt.I motsetning til konkurrentene i R3-kategorien har Toyota GT86 CS-R3 nemlig bakhjulsdrift, akkurat som gateversjonen. Og en boxermotor utviklet av spesialistene hos Subaru. I rallybilen er denne trimmet opp til å yte 238 hestekrefter, uten bruk av kunstig åndedrett. En første prototyp ble vist i august 2014, og siden den gang har den gjennomgått en omfattende testperiode for å perfeksjonere design, ytelser og - ikke minst - pålitelighet slik at den skal holde gjennom et langt rally og bli rimeligst mulig i bruk. Girkassen er sekstrinns sekvensiell som effektivt kanaliserer kreftene til bakhjulene. Klar til sommeren De første kundebilene blir levert i mai, noe senere enn opprinnelig planlagt, og som et plaster på såret gir Toyota Motorsport en rabatt på 5000 euro til alle som har bestilt bilen, og til de som legger inn en ordre innen 24. april. Veiledende pris blir 84.000 euro, og da kan man velge om den skal være satt opp for grus eller asfalt. FIA standardisert Toyota lover at bilen skal være homologert etter FIAs R3-regelverk i begynnelsen av juli, og deretter er bilene klare for deltagelse i nasjonale og internasjonale rally, opp til WRC. Rallyfans kan se de første ti bilene i aksjon under Rally Niedersachsen nær Hannover på USAs nasjonaldag, den 4. juli. Rallyet inngår i HJS TMG CS-R3 Trophy der prispotten i hvert av de syv løpene er på €5000, og Toyota har forpliktet seg til å drive denne serien i minst tre år. Vi kan nesten ikke vente til vi får se bilen i full sladd, med rette folk bak rattet blir dette spektakulært. GT86 CS-R3 Spesifikasjoner: Pris | €79,000 (ekskl. avg.) for bestillinger før 24/3-2015 | | €84,000 (ekskl. avg.) standard pris | Motor: | | Type | FA20 | Layout | Boxer, flat firer | Slagvolum | 1998 cc | Max. effekt | 238 hk | Max. moment | 230Nm @ 6,800 | Eksos | HJS racing eksos og manifold | Fuel cell | FT3 safety cell | Transmisjon: | | Type | Bakhjulsdrift | Girkasse | Drenth 6-trinns sekvensiell | Differensial | Limited slip, div. innstillingsmuligheter | Clutch | Racing clutch med lettvekts svinghjul | Styring | Hydraulisk servostyring | Chassis: | | Karosseri | Stål monocoque karosseri med ventilasjon i taket | Veltebur | Homologert R3 bur | Lengde | 4240 mm | Bredde | 1775 mm | Akselavstand | 2570 mm | Vekt | 1080 kg (minstevekt iflg. FIA regelverk) | Hjuloppheng | Front: MacPherson type | | Bak: Multi-link | Støtdempere | Grus: Reiger, 3-veis justerbare | | Asfalt: Reiger, 3-veis justerbare | Stabilisator | Diverse muligheter | Felger | Grus: OZ 6” x 15” | | Asfalt: OZ 7” x 17” | Bremser | Front Grus: 300mm x 30mm | | Asfalt: 330mm x 30mm | | Bak Grus: 295mm x 10mm | | Asfalt: 295mm x 10mm | Caliper | Front: Alcon, 4-pots caliper | | Bak: Alcon, 2-pots caliper | Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|