Trippel VW-tet
Stillingen i tet er uforandret i Rally Monte-Carlo der det kan bli to norske pallplasser. Dagens første etappe ble kansellert, og dermed er det kun gjennomført tre etapper i det som likevel blir en lang rallydag takket være rundt 40 mil transport. Ekvipasjene har nemlig i ettermiddag tatt seg fra Gap, hvor de har oppholdt seg de første dagene, til fyrstedømmet Monaco hvor de avsluttende etappene skal kjøres søndag. Siden SS9 ble kansellert var den lange SS10 på hele 51,7 kilometer den første etappen som ble kjørt i dag. Her slo igjen Ford-fører Robert Kubica til med bestetid, hele 33,4 sekunder foran Chris Meeke i Citroën og 41,2 foran Sebastien Loeb som knep tredjeplassen. VW-fører Andreas Mikkelsen ble nummer fire og knappet dermed inn på sine teamkolleger. Løpsleder Sebastien Ogier tapte nesten to minutter til Kubica på etappen, men bare 40 sekunder til Latvala som er hans nærmeste utfordrer i sammendraget. På SS11 tok Loeb en ny etappeseier, 1,8 sekunder foran Kubica og 3,5 foran Latvala som var beste VW-fører. På lørdagens siste etappe, SS12, tok Kris Meeke i Citroën sin første etappeseier i rallyet, igjen med Kubica på andreplass. I sammendraget etter 12 av 15 etapper leder Ogier nå med 42,8 sekunder på Latvala og 1 minutt og 49,8 sekunder på Mikkelsen. Det er med andre ord tre VW-førere i tet, slik vi har sett så ofte de siste årene. Mads Østberg har avansert til fjerdeplass etter at flere konkurrenter har dratt av veien, og han er dermed beste Citroën-fører, 2 minutter og 42,8 sekunder bak teten. Selv om Mads ikke kjører for teampoeng i helgen, grunnet Loebs gjesteopptreden, er det nok en god følelse å vise at han mestrer de vanskelige forholdene som råder i Monte-Carlo. Henning Solberg er blant dem som har vært av veien, og han ligger på en foreløpig 12. plass, 11 minutter og 17 sekunder bak teten. Ole Christian Veiby, som gjør sin debut i Junior-VM, ligger fortsatt på andreplass i WRC3-klassen og 26. plass totalt. Klassen ledes med nesten fire minutter av franske Gilbert i en Citroën DS3 R3T, samme biltype som Veiby kjører. Bare ti sekunder bak Veiby følger tyske Riedemann, så det skal bli tøft for den unge nordmannen å sikre andreplassen. Bak tyskeren er det over to minutter til neste konkurrent, så en pallplass er innen rekkevidde dersom Veiby holder seg på veien gjennom de resterende etappene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |