[]
[] [firmabil.no] []

Praktisk bil med pepp


Odd Erik Skavold Lystad



CASCAIS (Portugal): Hva sier du om jeg lover deg en lekker familiebil med like mye plass og praktiske egenskaper som før; bare med 205 hestekrefter til rådighet? Møt Peugeot 308 GT.

Hva slags bil er dette?
Peugeot 308 GT er enkelt sagt en 308 med litt mer motor enn vanlig. Bensinversjonen har 205 hestekrefter, mens dieselutgaven har 180. Små endringer i understellet, litt ekstra styling utvendig og enkelte nye interiørdetaljer er også på plass for å gjøre GTen litt mer attråverdig enn en ikke-GT.

Motor / drivverk?
Bensinvarianten har altså 205 hestekrefter, fra en 1,6-liters motor. Turboen lader mye (2,2 bar), men det er ikke noe spesiell turboforsinkelse. Motoren drar jevnt og godt, og den manuelle girkassa er blant de bedre fra disse kanter. Litt lange kast, kanskje, men absolutt ikke dårlig.

205-hesteren gir ikke fra seg noe mer lyd enn samme motor med lavere effekt, så her har Peugeot «bøtet på» med «lydforsterkning» gjennom høyttalerne. Slike løsninger med falsk motorlyd har begynt å bli veldig vanlig, dessverre, og selv om Peugeot ikke har tatt den helt ut med en lyd som egentlig hører hjemme i superbiler (hint hint, Lexus IS300h), er det ikke en trend jeg er veldig glad i.

Dieselmotoren er også et hyggelig bekjentskap – mer om den og konkurrenten Ford Focus ST diesel i neste nummer av bladet Bil.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
308 er et veldig godt utgangspunkt for GT-modifikasjonene. En velkjørende og pen bil som ikke har mistet noe av de praktiske egenskapene som GT. Men det er nok ikke så mye som gjør at 308 GT skiller seg så kraftig fra konkurrentene heller – i hvert fall ikke før man setter seg bak rattet - det veldig lille rattet.

Peugeot har de siste årene, helt siden 208 i 2012, eksperimentert med et ratt så smått at instrumentene sees over det. Dette er en løsning som har fått både ros og ris – hos meg får det ros. Instrumentene er fullt synlig – noe som ikke er tilfelle i de fleste tyske biler, for eksempel.

Peugeot har også ryddet opp i midtkonsollen. Et absolutt fåtall av knapper og brytere pryder det elegante interiøret – de har blitt flyttet til berøringsskjermen midt i dashbordet. I teorien en flott løsning, men det er slitsomt å knote på skjermen hver gang man skal gjøre små endringer som å justere kupé-temperaturen.

Knapperydding er vel og bra, men Peugeot kunne gjerne latt det være igjen noen flere.

Hvordan er den å kjøre?
308 GT kjører bra. Den er stiv nok til å henge med i svingene, men komfortabel nok til å være langtursbil. Selve oppskriften på en GT, egentlig.

Understellet er tunet for litt mer sportslighet enn i en vanlig 308 – blant annet er bakenden senket litt mer enn fronten, visstnok for å hanskes med understyring. Slike millimeterendringer er vanskelig å finne ut om fungerer i praksis uten å kjøre GT og ikke-GT side om side, men 308 GT oppfører seg i hvert fall bra på veien.

Det lille rattet fungerer bra, og med sports-knappen aktivert blir rattet litt tyngre – uten at det endrer utveksling. Dessverre betyr sportsknappen også at man må høre på den falske motorlyden. Den kan ikke skrus av separat.

Hvem passer den for?
308 GT er ikke en skikkelig «hot hatch» – heller en «lunken hatch» etter dagens standarder – men er «hot» nok for det aller meste. Og så koster den jo mye mindre enn en fullverdig «hot hatch» også. Prioriterer du økonomi er kanskje dieselvarianten veien å gå, men bensinutgaven er absolutt den morsomste.

308 GT passer for alle som er på jakt etter en passe stor og praktisk bil (GT kommer også i stasjonsvognform), men som vil ha litt ekstra pepp uten at det går på bekostning av de praktiske egenskapene.

Konkurrenter?
Golf GTD og Ford Focus ST (du kan snart lese våre førsteinntrykk) er naturlige konkurrenter til 308 GT på dieselfronten. Sammenlignet med Focus ST er Peugeoten mer komfortabel, men det betyr også litt mindre spennende når veien blir veldig svingete.

Motormessig matcher de to bilene hverandre veldig godt. Golf GTD har jeg dessverre ikke kjørt, men all erfaring fra andre Golfer (fra minste motor og helt opp til Golf R) tilsier at Golf havner et sted midt i mellom kjøremessig. Ikke så sportslig som Focus, men heller ikke så komfortabel som 308.

Prisdifferansen mellom 308 GT og Focus ST med dieselmotor er bare en tusenlapp. Det gjelder både for de stilige kombi-modellene og de praktiske stasjonsvognene.

På bensinfronten er Kia Cee’d GT en match på mange måter – mens Golf GTI og Focus STI-modellene blir et lite knepp opp fra 308 GT både pris-, motor- og ytelsesmessig.

Men frykt ikke – i løpet av året kommer 308 GTi! Vi vet lite om faktisk motorisering foreløpig, men det er vel ikke mange som blir overrasket om 270-hesteren fra RCZ R også dukker opp i 308.

Dette liker vi:
Det lille rattet fungerer! 308 GT er en pen og praktisk bil, og er godt utstyrt. Får meg til å glede meg til GTi-versjonen senere i år.

Dette liker vi ikke:
Den falske motorlyden kunne jeg godt klart meg uten ... 

FAKTA Peugeot 308 GT 1.6 THP

Motor:

4-syl. turbobensinmotor, 1598 ccm

Effekt:

151 kW (205 hk) v/6000 o/min.

Dreiemoment:

285 Nm v/1750-4500 o/min.

Mål LxBxH:

425 x 186 x 145 cm

Akselavstand:

262 cm

Egenvekt m/fører:

1275 kg

Bagasjerom:

470 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,5 sek.

Toppfart:

235 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,56 l/mil

CO2:

130 g/km

Pris fra:

kr. 382.000 (+10.000 for stv.)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: