[]
[] [firmabil.no] []

Norges mest solgte fornyes


Knut Moberg d.e.



Poznan: Volkswagen har forfinet suksessvarebilen Caddy, men bilens form og konsept er beholdt. Dette skal fortsatt være Norges mest solgte varebil.

Den oppgraderte versjonen av Volkswagen Caddy kommer i salg i Norge i juni. Å si at bilen er «ny» slik Volkswagen hevder, er kanskje å ta i litt for mye.

Dette er en Caddy slik de fleste kjenner den. Den har de samme ytre målene som dagens modell, den vil komme i de samme versjoner, og fortsatt vil den mest solgte modellen i Norge bli en varebil i kort versjon med firehjulsdrift.

Nytt interiør
Endringene ser man i første rekke inne i bilen. Komforten bedret med mer moderne innredning. Alt på bilen som er bak B-stolpen er som på dagens modell, bortsett fra en liten spoiler over bakluken. Bilen virker noe større ved at bakvinduet er blitt noe større.

Nyeste motorer fra Volkswagen-familien er nå standard i Caddy. Det betyr at dagens 110-hester erstattes av en 122-hester, versjonen med 140 hk oppgraderes til 150 hk.

I Norge har 45 prosent av alle Caddy som selges firehjulsdrift. Når Caddy lanseres i Norge, vil alle modellvarianter være klare, inkludert biler med automatgir.

Ikke elektrisk
Heller ikke ved nylansering inkluderer Volkswagen en versjon av Caddy med elmotor. Det vil neppe komme før ved neste nylansering. Da vil Caddy bli bygget på en ny plattform som kan åpne muligheten for eldrift.

Volkswagen lanserer heller ikke noen pickup av Caddy eller et chassis for mulig påbygg av egen varekasse. Fabrikken tenker tradisjonelt med kort og lang versjon – med forskjellige takhøyder.

De samme modellvarianter kommer også med inntil syv seter, og i flere land i Europa er Caddy mer å regne som en personbil enn som varebil. Men i Norge er det så godt som bare varebil som selges – av nesten 4500 nye Caddy registrert i 2014, utgjorde personbilene under 200. Og slik blir det også i fremtiden.

Slutt på downsizing
De siste årene har man i Norge sett en klar tendens til at varebilkundene var valgt stadig mindre biler. De som tidligere sverget til en varebil på størrelse med Transporter, har funnet nok plass og komfort i en Caddy Maxi eller en vanlig Caddy. Det har medført at små varebiler har tatt markedsandeler fra de større.

Men nå ser man at denne trenden er i ferd med å endre seg. Varebiltypene har «satt seg» i markedet, og man ser at kundene ikke i like stor grad som før jakter mindre biler. Det vil ikke endre på at Caddy blir Norges suverent mest solgte varebil.

Økt sikkerhet og komfort
Nye Caddy har flere innovative løsninger innen sikkerhet og komfort. Mye av utstyret som tidligere var forbeholdt personbilmarkedet, kan nå også levers på nye Caddy

Sikkerhetssystemer som Front Assist med nødbrems (skal hjelpe for å unngå å kollidere med bilen foran), blir tilgjengelig.

Det er også sidekollisjonsputer, kollisjonsgardiner, fjernlysassistent, oppvarmet frontrute, avstandskontroll, ryggekamera, parkeringsassistanse og multikollisjonsbrems, som automatisk aktiverer bremsene etter en kollisjon, hvis føreren selv ikke er i stand til det, slik at man kan forhindre følgekollisjoner.

Rundt 22 prosent av alle ulykker som fører til skade, er kollisjoner med mer enn ett hinder.

Nye Volkswagen Caddy tilbys også med adaptiv cruisekontroll, som gjør at bilen automatisk vil senke farten bak andre biler, for eksempel i rushtrafikken. Bilen har nye radio- og navigasjonsmuligheter med en mengde muligheter.

Øker på varebil
Poznan i Polen er blitt det nye senteret for produksjon av varebiler i Volkswagen-gruppen. Nå bygges det atter en ny fabrikk som fra 2016 skal bygge Volkswagen Crafter. Den nye fabrikken kommer i tillegg til dagens som bygger Caddy.

Volkswagen er Poznans største arbeidsgiver.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: