[]
[] [firmabil.no] []

BMW for storfamilien


Terje Ringen



BMW tar steget inn i en klasse hvor ingen av de tradisjonelle konkurrentene er representert.

Det er ikke få av sine gamle prinsipper BMW har brutt de siste årene. Kompakte turbomotorer i stedet for normalt pustende seksere og åttere, forhjulsdrift, og nå, 2-serie Gran Tourer – en romslig familiebil med syv seter og et gedigent bagasjerom.

Bilen er en forlenget utgave 2-serie Active Tourer, men er likevel relativt kompakt med en lengde på 456 cm (+ 22 cm), en bredde på 180 cm (lik) og en høyde på 161 cm (+ 6 cm). Akselavstanden er 278 cm (+ 11 cm).

Se: Spionbilder av BMWs syvseter

Fleksibel
Den ekstra lengden og høyden er tilstrekkelig til å gi plass til to ekstra seter som forsvinner flatt ned i gulvet når de ikke er i bruk. Som femseter har Gran Tourer et bagasjerom på mellom 645 til 805 liter som øker til hele 1905 liter når du klapper ned baksetene.

Baksetene kan skyves i lengderetningen og legges ned i forholdet 40:20:40 ved et knappetrykk. Her får du plass til tre barneseter, det er det ikke mange biler i klassen som kan skryte av.

Det fins forskjellige oppbevaringsløsninger for alle sitteplassene, og det er montert skinner på forseteryggene med nedfellbare klappbord.

Verken Audi eller Mercedes har en tilsvarende bil, så BMW har sitt på det tørre når de påstår at dette er verdens første premium kompaktbil med syv seter.

Det var vel Renault som etablerte denne klassen med sin Grand Scenic, og vi finner flere konkurrenter blant så vel franskmenn som tyskere, japanere og koreanere.

(saken fortsetter)

116 til 192 hester
Fem turbomotorer, tre- og firesylindrede for bensin og diesel, står på programmet fra introduksjonen. Forhjulsdrift er standard, men en av variantene leveres med firehjulsdrift fra introduksjonen, og her vil utvalget trolig utvides senere.

218i har en tresylindret bensinmotor med 136 hk og et dreiemoment på 220 Newtonmeter. De som velger 220i får en firesylindret bensinmotor med 192 hk og 280 Nm.

Foretrekker du diesel kan du velge mellom den tresylindrede 216d (116 hk / 270 Nm) eller 218d med fire sylindre og 150 hk / 330 Nm. Toppmodellen er 220d xDrive med firehjulsdrift og hele 190 hestekrefter / 400 Newtonmeter.

Sekstrinns manuell girkasse er standard, men alle modeller kan leveres med Steptronic automatgirkasse, sekstrinns i kombinasjon med de tresylindrede motorene og åttetrinns med de firesylindrede. 220d xDrive har åttetrinns automat som standard.

Gøy på tur
Under paraplyen BMW ConnectedDrive tilbys en rekke funksjoner for informasjon og underholdning som gjør kjøringen sikrere og mer behagelig.

Eksempler er Head-up display som gir all relevant informasjon i førerens siktefelt, eller Traffic Jam Assistant som gjør køkjøring til en lek.

En ny app, MyKidio, er utviklet for å gjøre kjøreturen morsom for barn. Den er tilpasset nettbrett som iPad og inneholder filmer, serier, lydbøker og spill (foreløpig kun på tysk).

MyKidio styres via iDrive-kontrollen slik at de som befinner seg i forsetene velger hva som kan vises i baksetet. Barna kan også benytte appen «Kids Cockpit» for å innhente relevant informasjon om reisen som ankomsttid, hastighet og utetemperatur.

Finn din stil
I tillegg til standardutgaven leveres 2-serie Gran Tourer i fire modellvarianter. «Advantage» byr på økt funksjonalitet, som to-sone klimaanlegg, parkeringshjelp, adaptiv cruise-kontroll og multifunksjonsratt.

«Sport Line» gir sportslige detaljer i interiør og eksteriør, som spesial-felger og sportsseter, mens «Luxury Line» fremhever bilens luksuriøse egenskaper gjennom blant annet krom og skinn. I tillegg leveres bilen i en «M Sport» versjon med spesiell aerodynamikk og pynt.

BMW 2-serie Gran Tourer er på plass i Norge i juni, og importøren lover at prisene blir fastsatt i løpet av april. Vi må nok regne med at den blir en del dyrere enn 2-serie Active Tourer.

Priser og data BMW 2-serie Active Tourer


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: