[]
[] [firmabil.no] []

4,26 meter fornuft


Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKK: Skoda er en av ytterst få bilprodusenter som fortsatt bygger små og helt tradisjonelle stasjonsvogner.

Når du endelig har bestemt deg for å skifte ut gamlebilen, har du to primærvalg: Det snusfornuftige som du virkelig trenger, eller det ufornuftige nedfelt i drømmer gjennom mange år. For de fleste ender bilvalget et sted mellom disse to ytterlighetene.

Skodas nye Fabia stasjonsvogn representerer en av disse ytterlighetene. Den fornuftige. Den gir seg heller ikke ut for å være noe annet enn 4,26 meter med bruksbil. Men Skoda har denne gang i det minste tatt seg bryet med å pakke fornuften vakkert inn.

530 liter stort bagasjerom når alle seter er i bruk sluker både barnevogn og det meste man ellers måtte ha behov for å ta med. Så som familiebil for en liten familie fungerer Fabia helt greit, og er det ikke akkurat det den er bygget for?

Hvordan er den å kjøre?
For ikke å stikke seg ut i familien så kjører Fabia på det jevne, hvilket betyr mer enn godt nok for de aller fleste. Bilen er nå like lettkjørt som en liten japaner, og det forholdsvis rette karosseriet med store vindusflater sett i forhold til bilens størrelse, gjør Fabia lettparkert.

Men særlig sportslig er den ikke. Snarere tvert om, for der eksempelvis Audi peker mot sport, lander Skoda alltid ned på den komfortable siden med sine familiebiler.

Hva er under panseret?
I småbilklassen er diesel nærmest ute og erstattet av nye, turboladede bensinmotorer med mye futt og lavt forbruk om de kjøres snilt. I Fabia bør du skygge unna den minste motoren med 75 hk. Prisdifferansen oppå til 90 hk er bare 7.000 kroner og verd hver eneste en av dem.

Legger du på 20.000 kroner får du like mange dieselhester, men du skal kjøre lengre enn langt for å ha spart inn differansen, og det er ikke sikkert at en Fabia med dieselmotor holder seg bedre i pris inn i fremtiden enn bensinvarianten.

Da ville jeg heller brukt pengene på 110 hk bensin i kombinasjon med automatgir (DSG). Her er pristillegget 21.000 kroner.

Hva gjør den spesiell?
Først og fremst at den nærmest er alene som stasjonsvogn i klassen. Nesten alle andre produsenter har valgt bort små stasjonsvogner til fordel for små flerbruksbiler som er enda mer praktiske, men også dyrere. Kun Renault har en fullverdig konkurrent i Clio.

Hva er bilens svakheter?
Skal vi kritisere noe så må det være at VW-konsernet gjør Skodas modeller litt simplere enn VW med vilje.

Siden teknikken er identisk spares det litt penger på simplere dørpaneler, billigere plast i dashbordet, mangel på lys i sminkespeilet og fjærbelastede håndtak oppe under taket uten demping.

Platen som gir flatt bagasjeromsgulv når bakseteryggene legges flatt burde vært i standardpakken.

I sum er alt dette bagateller som du betaler dyrt for hos Volkswagen og enda dyrere for hos Audi, men de virker unødvendige.

Heldigvis sparer ikke den norske importøren på utstyr som øker sikkerheten. Her er Fabia helt på topp i klassen (testet i 2014), og langt sikrere enn forrige generasjon som bare oppnådde fire av fem mulige stjerner i et testprogram hos EuroNCAP, som i tillegg av mindre krevende (2007).

Hvem passer den for?
Alle som jakter på en klassisk, liten familiebil med grei plass, og som synes flerbruksbilene ser ut som stygge kasser.

Hva koster den?
Fra 183.700 kroner med Ambition utstyrspakke. Det er 27.000 kroner dyrere enn rimeligste kombi, men her er det greit å huske at stasjonsvogna ikke tas hjem med minste motor og rimeligste utstyrspakke.

Generelt er pristillegget for stasjonsvogn er 8.000 kroner på alle motoralternativene sammenlignet med kombi. Skoda forlanger 10.000 kroner ekstra for spranget fra Ambition til Style utstyrspakke, det er også verd pristillegget.

Da koster Fabia stasjonsvogn 200.900 kroner, men du kan jo se hva annet du får av nye biler for den prisen.

Konkurrenter?
Renault Clio stv, Mini Clubman og kanskje Honda Jazz. I tillegg kommer 10 små flerbruksbiler, men kun en av dem koster under 200.000 kroner.

Når til Norge?
I disse dager.

FAKTA Skoda Fabia 1,2 bensin, stasjonsvogn

Motor:

4 syl/bensinturbo, 1197 ccm.

Effekt:

66 kW/90 hk v/4400 - 5400 o/min.

Dreiemoment:

160 Nm v/1400 - 3500 o/min.

Transmisjon:

M5/Forhjulsdrift

LxBxH:

426/173/147 cm.

Akselavstand:

247 cm.

Bakkeklaring:

13 cm

Vekt m/fører:

1034 kg.

Tilhengervekt:

1000 kg.

Taklast:

75 kg

Bagasjerom:

530 - 1395 l.

Tankvolum:

45 l

Aks. 0-100 km/t:

11,0 sek.

Toppfart:

185 km/t.

EU snittforbruk:

0,47 l/mil.

CO2-utslipp:

107g/km.

Pris fra:

kr 183.700.

 

+ Praktisk bil – flott motor

- Tradisjonell småbil på det jevne


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: