4,26 meter fornuft
FØRSTEINNTRYKK: Skoda er en av ytterst få bilprodusenter som fortsatt bygger små og helt tradisjonelle stasjonsvogner. Når du endelig har bestemt deg for å skifte ut gamlebilen, har du to primærvalg: Det snusfornuftige som du virkelig trenger, eller det ufornuftige nedfelt i drømmer gjennom mange år. For de fleste ender bilvalget et sted mellom disse to ytterlighetene. Skodas nye Fabia stasjonsvogn representerer en av disse ytterlighetene. Den fornuftige. Den gir seg heller ikke ut for å være noe annet enn 4,26 meter med bruksbil. Men Skoda har denne gang i det minste tatt seg bryet med å pakke fornuften vakkert inn. 530 liter stort bagasjerom når alle seter er i bruk sluker både barnevogn og det meste man ellers måtte ha behov for å ta med. Så som familiebil for en liten familie fungerer Fabia helt greit, og er det ikke akkurat det den er bygget for? Hvordan er den å kjøre? Men særlig sportslig er den ikke. Snarere tvert om, for der eksempelvis Audi peker mot sport, lander Skoda alltid ned på den komfortable siden med sine familiebiler. Hva er under panseret? Legger du på 20.000 kroner får du like mange dieselhester, men du skal kjøre lengre enn langt for å ha spart inn differansen, og det er ikke sikkert at en Fabia med dieselmotor holder seg bedre i pris inn i fremtiden enn bensinvarianten. Da ville jeg heller brukt pengene på 110 hk bensin i kombinasjon med automatgir (DSG). Her er pristillegget 21.000 kroner. Hva gjør den spesiell? Hva er bilens svakheter? Siden teknikken er identisk spares det litt penger på simplere dørpaneler, billigere plast i dashbordet, mangel på lys i sminkespeilet og fjærbelastede håndtak oppe under taket uten demping. Platen som gir flatt bagasjeromsgulv når bakseteryggene legges flatt burde vært i standardpakken. I sum er alt dette bagateller som du betaler dyrt for hos Volkswagen og enda dyrere for hos Audi, men de virker unødvendige. Heldigvis sparer ikke den norske importøren på utstyr som øker sikkerheten. Her er Fabia helt på topp i klassen (testet i 2014), og langt sikrere enn forrige generasjon som bare oppnådde fire av fem mulige stjerner i et testprogram hos EuroNCAP, som i tillegg av mindre krevende (2007). Hvem passer den for? Hva koster den? Generelt er pristillegget for stasjonsvogn er 8.000 kroner på alle motoralternativene sammenlignet med kombi. Skoda forlanger 10.000 kroner ekstra for spranget fra Ambition til Style utstyrspakke, det er også verd pristillegget. Da koster Fabia stasjonsvogn 200.900 kroner, men du kan jo se hva annet du får av nye biler for den prisen. Konkurrenter? Når til Norge?
+ Praktisk bil – flott motor - Tradisjonell småbil på det jevne Artikkel fra www.firmabil.no URL: |