[]
[] [firmabil.no] []

Enda mer praktisk Touran


Øivind Skar



WOLFSBURG: Til høsten er det duket for en litt større, sikrere, mer økonomisk, bedre utstyrt og enda mer praktisk VW Touran. Alt dette kommer til uten at prisen øker på Europas bestselgende, familiestore flerbruksbil.

– Prisen? Ja, den kjenner vi ikke, men jeg hørte hva VWs konsernsjef sa, sier Anita Svanes, VWs norske informasjonssjef.

Og konsernsjefen, prof. Dr. Martin Winterkorn var ikke til å misforstå da han dro teppet av ny Touran som en sniktitt for utvalgte medier bare dager før bilen inntar plassen som et av VW-konsernets viktige fluepapir på Genève-messen.

Prisen på Touran øker ikke selv om bilen pakkes helt om. Og årsaken er, presiserte Winterkorn, at den nye modellen naturligvis skal produseres på VW-konsernets fellesplattform MQB.

Mer rasjonell produksjon presser prisbildet, og for VWs del er det så viktig å holde trykket på Touran for å bli største bilprodusent i verden i 2015, at man rett og slett ikke våger å skru opp prisen.

Touran er i utgangspunktet en personbil, men som i enkelte år oppnådde meget stor popularitet som varebil i Norge. Den nye modellen skal også være stor nok til å kunne laste «statskassen» som klassifiserer for varebilavgift.

Importør Harald A. Møller vil så snart bilen er i Norge se om den kan bygges om på en måte som gjør at den tilfredsstiller importørens- og produsentens krav til komfort og sikkerhet.

Hva slags bil snakker vi om?
På litt avstand er det ikke lett å se forskjellen på ny og gammel Touran. Men hvorfor endre en vinner til det ugjenkjennelige?

13 cm større utvendig lengde i kombinasjon med 11,3 cm økt akselavstand gir bedre plass til alle inne i bilen. Bagasjerommet økes til 743 liter med fem seter i bruk og til 1980 liter om bilen konfigureres som toseter. Legges passasjerseteryggen ned foran, sluker Touran hele flyttelasset.

Akkurat som den gamle bygges ny Touran både som fem- og sjuseter, men bare sjuseteren er aktuell for Norge, sier Anita Svanes.

Siden Touran er nyeste nytt har naturligvis VW proppet den med det meste fra sine rikholdige utstyrshyller, inkludert selvbremsing om føreren ikke er våken nok. Radarstyrt konstantfartsholder og parkeringshjelp med tilhenger på slep kan leveres.

(saken fortsetter)

Hvordan er den å kjøre?
Det må vi komme tilbake til når parkett under hjulene kan byttes ut med asfalt.

Hva er under panseret?
Tre bensinmotorer og tre dieselmotorer står foreløpig på motorprogrammet.

QBA-plattformen åpner for å gi Touran (for første gang) firehjulsdrift, men så langt foreligger ingen 4x4-planer.

Hva er bilens svakheter?
Noen vil mene at sidedørene bak burde vært skyvedører slik enkelte av konkurrentene har. Skyvedører har opplagte innstigningsfordeler, men veier og koster mer enn tradisjonelle dørløsninger.

Hvem passer den for?
Alle med stort plassbehov, eksempelvis familier med mange barn og/eller aktiv livsstil som krever mye bagasjeplass.

Hva koster den?
Enn så lenge ukjent. Dagens Touran pris starter på 353.900 kroner. Dagens modell selges kun med dieselmotor i Norge.

Priser og data for dagens modell

Konkurrenter?
Alle de andre kompakte flerbruksbilene med Opel Zafira, Toyota Verso, Renault Grand Scenic, Ford Grand C-Max, Citroën Grand C4 Picasso, Peugeot 5008 og BMWs nye 2-serie Gran Tourer som de viktigste.

Når til Norge?
Utpå høsten.

FAKTA VW Touran

Motorer: 

  • Bensin: 1,2 l/110 hk, 1,4 l/150 hk og 1,8 l/180 hk, alle med turbo.
  • Diesel: 1,6 l/110 hk, 2,0 l/150 hk og 2,0 l/190 hk.
  • Flere varianter tilbys med DSG automatgir.

Mål: 453/181/163 cm (LxBxH)

Akselavstand: 2,71 m

Bagasjerom: 743 – 1980 liter

Forbruk: fra 0,41 l/mil (diesel)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: