Ekstremt leketøy
Du vil bli overrasket over hvor mange entusiaster du treffer på Nürburgring en vanlig hverdag. Aston Martin gir her de godt bemidlede en ny fristelse. Mange drømmer om å bli racerførere, men de færreste får drømmen oppfylt. Men det fins en del mennesker som har penger nok til å leve ut fantasien, gjerne i godt voksen alder, og disse møter du mange av på Nordsløyfa - hver eneste dag. Det er de mest bemidlede av disse Aston Martin prøver å lokke til seg med superbilen Vulcan. De antyder en pris i England på 1,8 millioner pund, hvilket med dagens kurs er godt over 20 millioner norske kroner. Club racing Den karbonfiberbaserte raceren har en 7,0-liters normalt aspirerende V12 som byr på over 800 hestekrefter. Hva det betyr omsatt i ytelser får vi foreløpig ikke vite, men Aston Martin hevder at ytelse/vekt-forholdet overstiger det GTE-bilene som konkurrerer i sportsbil-VM (WEC) har. Og den får sikkerhetsutstyr, bur, belter etc., på nivå med disse. Du skal forresten ha en god porsjon flaks for i det hele tatt å få sett en Aston Martin Vulcan i løpet av et langt liv. Den skal nemlig bare bygges i 24 eksemplarer. Vi får håpe de fleste av dem kommer i aktivt bruk - slik de er tiltenkt. Skjønt faren er nok stor for at mange ender opp i en privat samling og aldri får asfalt under hjulene. (saken fortsetter) Full pakke På lukket bane får de kjøre flere av Aston Martins spesialmodeller, som V12 Vantage S og One-77 «gatebiler» samt en Vantage GT4 racerbil. De vil på denne måte tilegne seg avansert teknikk på bane før de får tilgang til sin eksklusive Vulcan. -Vi kommer til å kjøre en serie eksklusive «trackdays» fra 2016 som vil gi våre kunder muligheten til å oppdage egne ferdigheter, og bilens potensial, på noen av verdens mest kjente racerbaner, sier David King, direktør for Aston Martins spesialprosjekter og motorsport. De får også muligheten til å teste og utvikle sine kunnskaper i avanserte racing-simulatorer. De 24 eksemplarene skreddersys etter kundens ønsker, og de kan nærmest velge fritt med hensyn til farger og materialer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |