[]
[] [firmabil.no] []

Magasuget på fire hjul


Odd Erik Skavold Lystad
Tekst og foto



PRØVEKJØRT: Det er lite som kan forberede deg på følelsen av akselerasjonen til en Tesla Model S P85D.

Hva slags bil er dette?
Tesla Model S P85D (heretter; P85D) er den oppdaterte og råeste varianten i Model S-utvalget.

Nytt nå er firehjulsdrift og autopilotfunksjon (selv om denne ikke er helt klar foreløpig, og vil bli rullet ut suksessivt gjennom programvareoppdateringer de kommende månedene) – og selvsagt at effekten er løftet til vanvittige 700 hestekrefter.

Motor/drivverk?
Firehjulsdriften sørger Tesla for ved å legge til en ekstra elmotor på forakselen. 224 hestekrefter foran og 476 hestekrefter bak – helt uten kardang mellom.

Avansert programvare skal kunne distribuere kraften fornuftig mellom de to motorene – og også fra side til side.

Bortsett fra at man mister omtrent halve bagasjeplassen i rommet under panseret, er det ikke veldig tydelig at det har skjedd noe med P85D kontra en vanlig Model S. En liten «D» på bakluka er det eneste utvendige hintet om hva som bor i bilen.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Strengt tatt har ikke Tesla konkurrenter, rent direkte. Det er ingen elbiler på markedet i dag som kan levere så lang rekkevidde, så mye effekt og drift på alle fire.

Og drar man inn biler generelt i dette prisleiet, skiller Tesla seg naturligvis ut med sin helelektriske drivlinje. Men heller ikke bensin- eller dieselbiler i P85Ds prissjikte kan levere den akselerasjonen eller effekten som P85D kan – i hvert fall ikke som samtidig kan huse fem mennesker og bra med bagasje.

Hvordan er den å kjøre?
Okei, la meg bare få det unna: Herregud for en akselerasjon! 0-50-øvelsen er helt hinsides. Det griper noe vanvittig, selv på våt asfalt. Magen skalv til lenge etter første bremsepunkt.

Akselerasjonen i fart er faktisk ikke så overveldende, og sammenlignet med en vanlig Model S 85 er det ikke voldsomt stor forskjell. Her vil nok mange bensin- og dieselbiler også kunne konkurrere, men de må gjerne gire ned først. Det trenger ikke Model S.

Kjøreegenskapene til P85D er veldig like en hvilken som helst annen Model S. Understellet er urørt, og det betyr en fast, men ikke ukomfortabel kjøreopplevelse. Det vil si, hadde det ikke vært for setene. Det har lenge vært ett av de største ankepunktene mot Model S, men i P85D er de kraftig oppgradert. Forsetene er nå faktisk komfortable, og det gjør kjøreopplevelsen til en langt hyggeligere affære enn hva det tidligere har vært.

Baksetene er også oppgradert, med tydeligere inndelinger mellom sitteområdene, men baksetet er fortsatt for lavt plassert til at voksne sitter særlig godt der. Det er fordi takhøyden lider kraftig av den skrånende profilen.

Hvem passer den for?
Alle som trenger familiebil, men som samtidig ønsker seg elbil. Rekkevidden til Model S generelt er den beste blant alle elbiler på det norske markedet, for P85D er den oppgitt til 480 kilometer.

En så stor rekkevidde krever selvsagt mye batterikapasitet, og det har Model S – så å lade opp bilen fra null til maks på vanlig 16A-kontakt hjemme tar tid.

Men nå begynner Superlader-konseptet til Tesla å spre seg ganske bra. 21 stykker er montert i Norge – på et veldig spredt område, fra Setermoen (ved Bardufoss) i nord, til Lyngdal i sør.

Og all den tid gjennomsnittskjøringen holder seg på et relativt lavt nivå, trenger man kanskje bare lade fra 70 prosent til 90 prosent til daglig.

Dette liker vi:
Den avsindige akselerasjonen fra null. De nye setene er et kvantesprang fra de gamle (men er kun tilgjengelig på D-modellen foreløpig). Den digre hovedskjermen er så lettnavigert at man nesten tilgir Tesla for å bruke berøringsskjerm i bil.

Dette liker vi ikke:
Oppdatert: I en tidligere utgave av denne artikkelen skrev jeg at Tesla Model S ikke har DAB. Det er feil - det er et tilvalg i utstyrslista til Tesla.

Fortsatt er baksetene best for barn, og materialkvaliteten er ikke helt på nivå med Mercedes (som Tesla «låner» enkelte interiørdetaljer fra), BMW og resten av premiumsegmentet.

FAKTA Tesla Model S P85D

Motor:

2 el-motorer; en foran, en bak

Effekt:

515 kW (700 hk)

Dreiemoment:

931 Nm

Mål LxBxH:

497x196x143 cm

Akselavstand:

296 cm

Egenvekt m/fører:

2314 kg

Bagasjerom:

895 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

3,4 sek.

Toppfart:

250 km/t

Pris fra:

kr. 763.000 kroner

 

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: