QX30, vår første Infiniti?
Infiniti var en av de mange som avholdt en slags uoffisiell presentasjon dagen før presentasjonsdagen. QX 30 Concept var høydepunktet. Til sin lille aftenforestilling i Genève mandag, kvelden før den første pressedagen, hadde Infiniti tatt med seg sin lekre Q 60 fra Detroit. Fremdeles en konseptbil, men Infiniti er veldig klare på at de som blir produksjonsbiler, alltid vil ligge veldig tett opp til konseptet. De sier akkurat det samme om QX30. En kompakt crossover – eller hva i all verden man skal kalle det. En mellomstor bil i et segment og av en type som er blant det som øker mest akkurat nå. Konkret Men akkurat det skal vi få svar på senere i dag, da skal jeg møte Francois Goupil De Bouille. Han er en av toppfolkene i organisasjonen og er den som kan svare på et av de mest intelligente og utspekulerte spørsmålene jeg har stilt på mange år: «hva er planene for Norge?» Imens kan vi nøye oss med å si at designet på QX30 er utpreget spenstig. Designsjefen Alfonso Albeisa går mer for kurver i alle retninger og skarpe linjer og bølgene – enn de aller fleste. Og har åpenbart alle sine folk med seg. Her presenterte han unge Kei Kuy som har hatt designansvaret for denne modellen hjemme i Japan. (saken fortsetter) Musikalsk Uten å ljuge kunne jeg fortelle Nakamura om mine fire Charlie Mingus CD’er som hadde vært en del av bilunderholdningen min på vei nedover til Genève. Sånt liker han, vi sang til og med noen kor sammen fra Orange Was the Colour of Her Dress, Then Blue Silk – uten at noen andre hørte oss. Nakamura er en av design- og jazz-verdenenes heftigste kontrabass-spillere. På nye jaktmarker Vi snakker Q3, GLA og X1 – segmenter der Infiniti aldri har beveget seg før. Og en del av markedet som utvilsomt kunne ha godt av en liten designmessig oppvarming. Nå er det vel ganske klart at et design som dette polariserer, enten liker man det eller så liker man det definitivt ikke. Nissan er litt tøffe der. Det var det samme med Juke: «vi trenger ikke 100 prosent av målgruppen. Hvis vi klarer å få 10 prosent som overbeviste tilhengere er vi fornøyd» sa de den gang. Vi hører noe lignende nå. Lover godt Slik bilen sto i Genève har den en 2-liters turbofirer med en syvtrinns automat og ikke et hybridbatteri så langt øyet kan se. Men akkurat den avdelingen er jo åpen for mange varianter. Det er karosseriplatene vi er mest spent på. Slik det så ut nå, lover det veldig godt. Og så venter jeg på å få beskjed om planene for Norge. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |