[]
[] [firmabil.no] []

Tivoliet kommer til byen


Jon Winding-Sørensen



Hvor mange konseptbiler SsangYong har vist oss aner jeg ikke. De hadde noen på Paris-utstillingen i fjor også, som vi ikke helt torde håpe på. Men nå er de her.

Punkt en: dette var vellykket og midt i det sterkest voksende segmentet i Europa, eller i hele verden forresten.

Punkt to: dette er den første nye modellen etter at koreanske SsangYong ble overtatt av indiske Mahindra.

Punkt tre: etter år med nesten komplett fravær på blant annet det norske markedet, og med attester som «verdens schtøggeste bil», er dette en glimrende mulighet for å reise seg igjen.

Kompakt SUV heter det, det er bare noen uker siden Renault viste sin Kayak – eller hva den til slutt ble hetende – og flere kommer til å komme. B-segment SUV er antakelig det vi kan klasse den som. Juke, Mokka og 500 X er blant kollegene.

Bensin eller diesel, 1,6 med 128 eller 115 hk og ikke akkurat rørende lave utslippsverdier (alle er selvfølgelig Euro 6-kapable). Selv om de er utstyrt med stop/start og alle de moderne hjelpemidler som kan skaffes i dag. Inklusive «smart» styring (med tre forskjellige versjoner) og «smart» firehjulsdrift – dersom man ønsker det. 

Fremkommelighet
Og noen av målene tyder på at den er tenkt som seriøs bakkeklatrer. 167 mm bakkeklaring, 20,8 grader angrepsvinkel på en bakke, og muligheter til å avslutte en 28-graders bakke. 

Ganske imponerende, selv om det vel er få som kjøper biler i dette segmentet for å komme fram i villmarken.

Og der ser jeg også at det er ikke et ord om utvendige mål i pressematerialet og det oppdaget jeg ikke før det var for seint å spørre. (Men det kunne du funnet på BilNorge, Sørensen (Red.anm.)) 

Men jeg fikk med meg nesten 180 cm innvendig bredde, bredeste i klassen». Og så fikk jeg heldigvis med meg bagasjevolumet som koreanerne så sjarmerende beskriver som 423 kubikkliter.

Mener alvor
Og jeg har da også fått med meg at Anand Mahindra er helt klar på at han ikke bare skal redde SsangYong, men også hvordan. Blant annet ved å senke kostnadene, hvilket blant annet har gjort at ganske mange arbeidere har mistet jobben.

Og da Tivoli ble lansert på hjemmemarkedet i Seoul sentrum i januar, ble det noen skikkelige klæsj mellom det ugreie sør-koreanske opprørspolitiet og de oppsagte arbeiderne.

«Men jeg ber koreanerne huske på at i 2009 var det ikke mange som regnet med at SsangYong kunne overleve i det hele tatt. Nå er det tross alt 4.800 der som kan fortsette å jobbe, og kanskje vi med tiden kan skaffe arbeidsplasser til enda flere», sier Anand Mahindra.

Skal vil dømme etter det vi så i Genève, burde dette være en bil som kan generere både volum og penger i Europa også. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: