Tivoliet kommer til byen
Hvor mange konseptbiler SsangYong har vist oss aner jeg ikke. De hadde noen på Paris-utstillingen i fjor også, som vi ikke helt torde håpe på. Men nå er de her. Punkt en: dette var vellykket og midt i det sterkest voksende segmentet i Europa, eller i hele verden forresten. Punkt to: dette er den første nye modellen etter at koreanske SsangYong ble overtatt av indiske Mahindra. Punkt tre: etter år med nesten komplett fravær på blant annet det norske markedet, og med attester som «verdens schtøggeste bil», er dette en glimrende mulighet for å reise seg igjen. Kompakt SUV heter det, det er bare noen uker siden Renault viste sin Kayak – eller hva den til slutt ble hetende – og flere kommer til å komme. B-segment SUV er antakelig det vi kan klasse den som. Juke, Mokka og 500 X er blant kollegene. Bensin eller diesel, 1,6 med 128 eller 115 hk og ikke akkurat rørende lave utslippsverdier (alle er selvfølgelig Euro 6-kapable). Selv om de er utstyrt med stop/start og alle de moderne hjelpemidler som kan skaffes i dag. Inklusive «smart» styring (med tre forskjellige versjoner) og «smart» firehjulsdrift – dersom man ønsker det. Fremkommelighet Ganske imponerende, selv om det vel er få som kjøper biler i dette segmentet for å komme fram i villmarken. Og der ser jeg også at det er ikke et ord om utvendige mål i pressematerialet og det oppdaget jeg ikke før det var for seint å spørre. (Men det kunne du funnet på BilNorge, Sørensen (Red.anm.)) Men jeg fikk med meg nesten 180 cm innvendig bredde, bredeste i klassen». Og så fikk jeg heldigvis med meg bagasjevolumet som koreanerne så sjarmerende beskriver som 423 kubikkliter. Mener alvor Og da Tivoli ble lansert på hjemmemarkedet i Seoul sentrum i januar, ble det noen skikkelige klæsj mellom det ugreie sør-koreanske opprørspolitiet og de oppsagte arbeiderne. «Men jeg ber koreanerne huske på at i 2009 var det ikke mange som regnet med at SsangYong kunne overleve i det hele tatt. Nå er det tross alt 4.800 der som kan fortsette å jobbe, og kanskje vi med tiden kan skaffe arbeidsplasser til enda flere», sier Anand Mahindra. Skal vil dømme etter det vi så i Genève, burde dette være en bil som kan generere både volum og penger i Europa også. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |