[]
[] [firmabil.no] []

Jack Wolfskin kler bilen


Jon Winding-Sørensen



Den nyeste bilen fra konstruksjonsfirmaet EDAG har kanskje samme type karosseri som deg: levert av Jack Wolfskin. Men du lyser forhåpentlig ikke opp i rødt, med jevne mellomrom.

Saken er at EDAG har lenge jobbet med bærende strukturer fremstilt i 3D-printing. Derved oppnås former man ikke kan få frem på annet vis, og man får maksimal styrke til minimal vekt.

De viste en slik struktur i Genève i fjor, utstillingens mest interessante, tror jeg at jeg kalte den. Den så ut som velbevarte rester av en elegant dinosaur.

Synlig skjelett
Nå ville de vise at slike ideer kan kombineres med bil. Men det ville jo ikke være noen vits i å bygge verdens mest avanserte bærende konstruksjon og så skjule det under et eller annet karosseri.

Så her består karosseriet av et lettvekts, fleksibelt, vannavstøtende tekstil (Texapore Softshell 02+ heter det), akkurat som i utendørsjakken din, dersom den også er levert av Jack Wolfskin.

Dersom du så bilen første gang uten noen av lys-effektene, ville du fått et inntrykk av en kompakt liten sportscoupé. Siste generasjon Opel Tigra?

Men ikke bare oppdager du den bærende bioniske strukturen under «huden» når lyseffektene setter i gang, for det virker nesten også som om bilen endrer form og karakter.

Det er med andre ord introdusert noen gode ideer her til designere som syns at dagens biler er for statiske i uttrykket.

Kjent teknikk
Rart at ingen har fulgt opp akkurat dette elementet før. Førkrigs DKW’er var jo kledd med stoff og BMWs Gina fra 2008 viste jo hvor mye moro man kunne gjøre med tekstiler i stedet for karosseriplater.

Så når de røde lysene bare blunker der inne under skallet, ser skyggene av strukturen nesten ut som en flaggermusvinge i bevegelse. Men når hele bilen virkelig er opplyst, ser det hele mye mer slangeaktig ut – det hadde vært morsomt å se virkningen når bilen er i bevegelse.

EDAG regner med at en slik løsning i praksis vil kunne være klar i løpet av 10 år. Betegnelsen batmobil vil da få en helt ny betydning.

Ideell partner
Elke Stein, Jack Wolfskins marketingsjef, var selvfølgelig programforpliktet til å være imponert over 3D-teknikken, men sa også klart fra at «nå har vi virkelig fått en del gode ideer om nye markeder og nye bruksområder. EDAG er en ideell partner her».

Også EDAG, som er ganske begeistret for de virkelige avant garde ideene, forstår at det finnes kanskje bruksmuligheter for den teknikken de har utviklet her litt nærmere hjemmet. Man MÅ ikke bygge en hel bil for å få frem fordelene ved det de kaller additiv produksjon

Derfor jobber de nå med en like spektakulær, men mindre komplisert, presentasjon til høstens Frankfurt-utstilling. De skal bygge en rekke forskjellige panser”plater” med en 3D struktur under, og en type tekstil over.

De lovte meg ganske morsomme effekter der også. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: