[]
[] [firmabil.no] []

En seren Rolls


Jon Winding-Sørensen



Ifølge Google betyr «Serene» seren på norsk. Gjerne for meg, det er egentlig umulig å oversette. Men Rolls-Royce har i hvert gjort det til noe håndfast.

Bare for å forklare at ordet er ganske komplisert, på søk etter engelske synonymer dukket følgende opp: calm, composed, tranquil, peaceful, untroubled, relaxed, at ease, unperturbed, unruffled, unworried, placid, equable, centered, together, unflappable; peaceful, tranquil, quiet, still, restful, relaxing, undisturbed…

Skal vi slå fast at det er en form for avmålt ro og fred?

Vi kan jo også legge til at det er ikke en form for ro og fred for allmuen – i hvert fall ikke her. Her er det keiserlige japanske tradisjoner som har vært inspirasjonen.

Skreddersøm
Skjønt hvem som har inspirert er ikke godt å si. Rolls-Royce-folket sier at det er deres skreddersømavdeling som har kommet opp med denne eksklusive oppskriften.

Men samtidig ble jeg jo fortalt at denne var bestilt av en kunde, som antagelig var helt sikker på hva han ville ha, og ganske klar i beskrivelsen av hvordan han ville ha det.

Men skal man lytte til Giles Taylor, designsjefen i denne BMW-filialen, er dette et enestående interiør inspirert av selskapets tradisjon og røtter

«Etter å ha studert noen av de fantastiske interiørene på elite-Rolls-Roycer fra tidlig 1900-tall, ble vi inspirert. Vi ønsket å dele denne arven med våre nye kunder, på en veldig tidsriktig måte» sier han.

Kinesiske råvarer
Hva han glemte å nevne var at denne arven slett ikke hadde noe med Rolls-Royce å gjøre. De begynte vel ikke å bygge egne karosserier – i hvert fall ikke i elite-klassen, før innpå 1930-tallet.

Men se bort fra tradisjon og arv. Inne i Rolls-Royce Phantom (med lang akselavstand) Serenity som publikum i Genève kan dåne over, finner vi kinesisk silke med broderte og håndlakkerte blomstermotiver. Vi finner også bambus-elementer, hvitt skinn og kirsebærtre.

«At for eksempel silke er blitt helt ubrukelig for moderne biler bare ansporet oss ekstra mye for å finne akseptable løsninger», la Taylor til, «vi vil jo gjerne vise at vi er i stand til å gjøre det ingen andre klarer å få til».

Noe av det de altså klarte å få til var silke importert fra Kina og håndvevd i Storbritannia i, til slutt, en rull på 10 meter stoff. Baksetene, taket og dørene ble trukket med dette. I tillegg til bambus og kirsebærtre er det forresten også lagt inn en del perlemor i intarziaen.

Håndmalt
Utvendig består Sereniteten av en tre-sjikts perlemorseffekt-lakk som det tok 12 timers håndpolering for virkelig å få til å skinne. Den diskrete håndmalte linjen langs sidene ender forresten også i håndmalte blomster.

Jeg VET ikke om denne kunden er kineser. Og de har jo fått beskjed av regjeringen og partiet om å vise måtehold nå. Men det kan jo hende at noe som til de grader er Ro&Fred som denne, vil gli lydløst og friksjonsfritt under radaren på måteholdspolitiet.

Eller kanskje det tross alt allikevel er en oljebaron fra Texas som har bestemt seg for å legge om?

Fascinerende øvelse, og ikke spør om hvor mange hester det er her.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: