[]
[] [firmabil.no] []

Vise-seg-fram-Mercedes


Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKKET: Hvis bilvalget er viktig for å bli sett, kommer du ikke utenom Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.

Stasjonsvognen av CLA, Shooting Brake heter den, er ikke bare steintøff å se på, men også langt mer funksjonell enn første øyekast kan gi inntrykk av. En skikkelig vise-seg-fram bil med plass til familien og akkurat så lite bagasje hotellferier krever.

CLA Shooting Brake dekker mange av de behovene den to år gamle kupeliknende sedanvarianten verken makter, eller har til hensikt å dekke.

I CLA er det eksempelvis knapt plass til voksne i baksetet, i Shooting Brake får selv jeg med min lange overkropp plass til hodet under taket.

495 liter bagasjerom er ikke mye til stasjonsvogn å være, men noe må jo ofres når målet er å skape den lekreste kompaktbilen på denne siden av tusenårsmarkeringen. Å legge ned bakseteryggene gir helt flatt lastegulv og øker lastevolumet til 1400 liter. Det hjelper.

Ikke så liten …
Skjønt kompakt, med lengde på 4,63 meter handler historien om en ganske stor bil. Den ser bare ikke slik ut og har langt bedre proporsjoner enn lillebror med fire dører og standard bagasjerom.

De mørke fargene kler CLA Shooting Brake best fordi de skjuler det optiske bedraget som ligger i differansen mellom tak- og vinduslinjen bakover.

På lyse biler kommer denne tydelig fram, så dess mørkere bilen er, jo mindre synes den. Som hvit er faktisk CLA Shooting Brake ikke på noen måte flott, som svart er den rålekker.

Savner bakhjulsdrift
Jeg har kjørt biler som er morsommere på veien enn CLA, selv om toppmodellen før AMG-varianten har 211 hk og firehjulstrekk.

For CLA Shooting Brake kan ikke kjøre fra at den er forhjulsdrevet. Så beklager: C-klasse (og BMWs 3-serie) kjører mer underholdende, men koster dessverre en god del mer og vekker ikke i nærheten samme oppmerksomhet på veien, i nabolaget eller innad i slekta.

Bak rattet gjenkjennes det meste i CLA fra SUV-en GLA. Det funksjonelle slås litt i hjel av plast der jeg hadde forventet aluminium.

Motorer og drivlinje - inkludert firehjulsdriften - deler CLA med A- og B-klassen samt GLA. Det betyr to dieselmotorer (136 og 177 hk) samt fire bensinmotorer (122/156/211 og AMG 360 hk).

Hyggelig startpris
For 330.700 kroner, rundt 10.000 kroner mer enn for kupeen, får du en ribbet Shooting Brake med 122 hk bensinmotor.

Så drar det seg til og ender på 531.700 kroner før AMG og før utstyr som gjør bilen enda morsommere å eie. Firehjulsdrift finnes enn så lenge kun på CLA 250, men kommer i løpet av høsten i kombinasjon med dieselmotor.

CLA Shooting Brake, det fjerde medlemmet i Mercedes kompaktbil-serie, utgjør enn så lenge en egen bilklasse.

Tenk deg Audi A3 Sportback, A4 stasjonsvogn, BMW 3-serie stasjonsvogn eller en VW Golf ved siden av, og du forstår umiddelbart hvorfor disse framstår som lange gjesp.

Det beskjedne pristillegget forklarer naturligvis hvorfor importøren tror det skal være mulig å selge 1.000 CLA i år og at minst 700 av dem vil være Shooting Brake. Skal jeg tippe burde sistnevnte utgjøre minst 90 og ikke 70 prosent.

På plass i Norge
Dirk Streichert, utviklingssjef for de kompakte bilene hos Mercedes, sier til BilNorge at for CLA kommer halvparten av kundene i Europa fra andre merker. I USA er tallet hele 80 prosent.

Hvis ikke standardutgavene holder, leverer Mercedes så gjerne også CLA Shooting Brake med 360 hk AMG-drivlinje som tar deg til 100 km/t på 4,7 sekunder. Denne drivlinjen er nå altså tilgjengelig i alle de fem kompaktmodellene fra Stuttgart.

Mercedes CLA Shooting Brake lanseres i Norge i disse dager.

FAKTA Mercedes-Benz CLA 250 4Matic

Motor:

4 syl/bensin, 1991 ccm.

Effekt:

211 hk v/5500 o/min

Dreiemoment:

350 Nm v/1200 - 4000 o/min.

Drivlinje:

7A, 4 WD.

LxBxH:

463/177/143 cm.

Akselavstand:

269 cm.

Vekt u/fører:

1480 kg.

Tilhengervekt:

1500 kg.

Bagasjerom:

495 - 1400 l.

Forbruk/CO2:

0,68 l / 158 gram/km

Aks. 0-100 km/t:

6,8 sek.

Toppfart:

240 km/t.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: