Pininfarina på fire og to
At Pininfarina behersker fire hjul visste vi. I Genève vakte den på to nesten enda mer oppsikt. Det var ikke uventet at Pininfarina viste sin produksjonsutgave av Sergio på årets Genève-utstilling. Vi har jo tidligere fått beskjed om at de skal bygge en kort-serie av det konseptet de viste i Genève for to år siden, og da var det jo naturlig at de viste den. Men jeg er litt usikker på hvor smart det var. For konseptbilen virket så mager og ren – er det bare det at den nå har fått på seg en frontrute som gjør at den så så meget mindre frisk og frekk ut nå? Jeg går ut fra at i skreddersømmens verden kan man få den levert med en frontrute som kan demonteres. På den annen side, det er ikke sikkert at det som var en selvfølge i 30-årene er like enkelt å få til i dag. Det er ikke på alle måter verden har gått fremover. Syv eksemplarer «Det symboliserer det antall ti-år vi har samarbeidet med Ferrari», forteller Paolo Pininfarina. Han er ganske stolt over at den 458 Speciale-baserte spideren fremdeles har Ferrari-logoene på plass. Det er det ikke alle ombygginger som får lov til det. Jeg spurte ikke om prisen – labbene er lagt på alle syv allerede – men det ryktes at den ligger på rundt 2,5-3 millioner euro. Noe må man betale for å få fjernet 100 kg overvekt fra originalen. Tohjuling Fuoriserie heter den el-sykkelen de viste, en design åpenbart inspirert av 30-åene og med et håndverk som antakelig gjør den fullstendig ubrukelig som sykkel, men meget brukelig som installasjonssmykke eller veggdekorasjon. Spesifikasjonene er seriøse nok. Den er bygget av 43 Milano som har satt sammen en og annen sykkel før! Den har en ZeHus Bike+ motor (hva nå det måtte være) i baknavet, og den har flettet skinn i sete og på holker. Til de grader flettet skinn at jeg trodde det var levert av Bottega Veneta. Eksklusivt Vi du å ha flere spesifikasjoner? Ramme i forkrommet, håndsveiset Dedacciai Zero DR stålrør, den på toppen har fått noen valnøtt-dekorasjoner. Felger fra H Plus Son, bremser er Campagnolo Veloce som virker på felgen selvfølgelig, via Nokon Carl Stahl fleksible bremsekabelrør i aluminium (sorry, her er jeg ute og svømmer med hensyn til faguttrykk), kranken kommer fra BLB og heter Pista Vera, og det hele triller på 700 x 28C Kevlar-forsterkede Panaracer Rimbo dekk. Retro Motoren på 250 watt gir sykkelen en toppfart på 25 km/t, og batteriene finner du i den type sykkelveske som i gamle dager typisk inneholdt nøkler og lappesaker. Men vekten kan vi fremdeles ikke hjelpe deg med. Denne Fuoriserien skal lages i en serie på 30. Hvorfor 30? Det ble visst bare sånn. Det skal i hvert fall ikke symbolisere noe som helst. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |