[]
[] [firmabil.no] []

Mazda CX-3 på veien


Terje Ringen



BARCELONA: De første bilene kommer til Norge i sommer, men vi har allerede kjørt noen mil i Mazdas nye kompakt-SUV, CX-3.

Hva slags bil er dette?

CX-3 er «lillebroren» til CX-5 som er meget populær i Norge – så pop at den de to siste årene har vært Norges mest solgte bil med firehjulsdrift ifølge registrerings-statistikken fra OFV.

Den deler plattform med nye Mazda2, men gir en helt annen storbilfølelse enn den kompakte Polo/Yaris-konkurrenten.  

Sammenlignet med storebror er CX-3 hele 27 cm kortere, 8 cm smalere og 18 cm lavere, og akselavstanden er redusert med 13 centimeter. Bagasjerommet er krympet med 30 prosent og tilsvarer omtrent det du finner på modeller i Golf-klassen.

En bakkeklaring på 152 mm gir klart signal om at det ikke dreier seg om en off-roader, selv om den kan leveres med firehjulsdrift, som alternativ til forhjulsdrift.

Motor / drivverk?

CX-3 leveres med 2,0-liters bensinmotor på 120 eller 150 hestekrefter. 120-hesteren leveres i kombinasjon med forhjulsdrift mens den større utgaven kombineres med drift på alle fire.

For de som foretrekker diesel fins det kun ett alternativ – en 1,5-liter med 105 hk og et dreiemoment på 270 Nm. Her kan kundene velge mellom for- eller firehjulsdrift, og samtlige motorer kan kombineres med sekstrinns automatgir som alternativ til standard manuell girkasse.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Ved første øyekast virker CX-3 større enn den faktisk er. Dette inntrykket forsterkes når du setter deg inn i bilen. To personer på 180 cm med normal kroppsbygning sitter uten problemer bak hverandre. Sittehøyden passer meg perfekt, den er verken for høy eller for lav.

Design er selvsagt en smakssak, men Mazda CX-3 vil trolig få kred for utseendet hos flere enn hva tilfellet er for en av de mest naturlige konkurrentene – Nissan Juke.

Mazda har lagt lista høyt på opplevd kvalitet i interiøret, på toppmodellen av CX-3 finner du blant annet skinn på dashbordet og meget gode seter. Sikkerhetsnivået er meget høyt, her kan Mazda konkurrere med vesentlig dyrere konkurrenter.

De fleste funksjoner betjenes via et innstillingshjul mellom setene og leses av på en stor skjerm øverst på dashbordet og på et head-up display midt i siktelinjen din. Her er det mange konkurrenter som har noe å lære.

Hvordan er den å kjøre?

Sittestilling, betjeningskomfort og gode justeringsmuligheter i forhold til ratt og pedaler er vesentlige for vårt førsteinntrykk av en ny bil.

Mazda har ikke tatt noen snarveier på disse områdene, setene er gode og innstillingsmulighetene for rattet eksemplariske. En liten skinnpute plassert der knærne ofte treffer en hard plastkant er en smart detalj som får pluss i vår karakterbok.

Vi startet vår kjøring i en bil med dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir. 105 hester gir ikke direkte sprinteregenskaper, men et relativt høyt dreiemoment ved lave turtall sørger for et anstendig bunndrag. Motoren høres godt inne i bilen under belastning.

Vi kjørte også en bil med minste bensinmotor og forhjulsdrift, og denne er vesentlig kjappere, noe som reflekteres i en aks-tid som reduseres med to sekunder. Den er også mer stillegående, men trenger et høyere turtall enn dieselmotoren for å levere maks moment.

Vi du ha bensinmotor i kombinasjon med firehjulsdrift, må du velge 150-hesters motor som på papiret gir tre tideler raskere aks-tid enn 120-hesteren.

Bilen føles godt balansert og ligger fint på veien takket være et lavt tyngdepunkt.

Hvem passer den for?

Dette er bil du setter deg INN i (ikke opp eller ned i), ikke for høy og ikke for lav. Den er praktisk for de som ikke skal dekke de transportbehovene en barnefamilie har, men som kan klare seg med en kombikupe i Golf-klassen.

Muligheten for firehjulsdrift kan gjøre den populær for hyttefolk eller for de som bor i strøk med snørike vintre. Den er også verd å vurdere for de som syns en CX-5 er for stor og en Mazda2 for liten, og som i tillegg liker å sitte litt høyere enn i en Mazda3.

Konkurrenter?

Mazda har selv definert Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008 og Opel Mokka som konkurrenter. Vi har satt opp målene for disse, og har i tillegg tatt med Norges mest solgte bil, Golf, slik at du selv kan sammenligne.

Utvalgte konkurrenter

 

CX-3

Juke

Captur

2008

Mokka

Golf

Lengde

428

413

412

415

427

425

Bredde

177

176

177

173

177

179

Høyde

154

156

156

155

165

145

Akselavstand

257

253

260

253

255

263

Bagasjerom

350

354

377

350

356

380

Bag. max

1260

1189

1176

1194

1372

1270

 

Dette liker vi:

Lekker design, høyt komfort- og sikkerhetsnivå, gjennomtenkte detaljer, mye bil for pengene.

Dette liker vi ikke:

Etter nylig å ha kjørt den oppgraderte Mazda6 oppleves støynivået i CX-3 som relativt høyt, spesielt med dieselmotor og 18-tommers hjul som satt på bilene vi kjørte. Vi kunne i tillegg ønsket motorer med litt mer krutt.

Og hvorfor en stor turteller og et digitalt speedometer som hovedinstrument? Gi oss tilbake det analoge speedometer og ton ned turtelleren på en bil som denne.

Priser:

Prisene er foreløpig ikke fastsatt, men adm. direktør Karianne Westby hos Mazda Norge indikerer at en godt utstyrt bil med forhjulsdrift og 120-hesters bensinmotor, vil få en pris på rundt 230.000 kroner.

Modeller med topp utstyrsnivå – både diesel og bensin, med firehjulsdrift og automatgir, vil koste i underkant av 330.000 kroner. Det høres ut som mye bil for pengene i kjent Mazda-stil.

FAKTA Mazda CX-3 Skyactiv-D 1.5 AWD Automat

Motor:

4-syl. turbo dieselmotor, 1499 ccm

Effekt:

77 kW (105 hk) v/4000 o/min.

Dreiemoment:

270 Nm v/1600-2500 o/min.

Mål LxBxH:

428 x 177 x 154 cm

Akselavstand:

257 cm

Egenvekt m/fører:

1370 kg

Tillatt totalvekt:

1815 kg

Bagasjerom:

350-1260 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,9 sek.

Toppfart:

172 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,52 l/mil

CO2:

136 g/km

Pris fra:

Ikke fastlagt (se over)

I Norge:

Juni 2015


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: