Første folke-Golf med 4x4 og DSG
VW tar en Skoda og gjør med Golf som Skoda har gjort med Octavia Scout: Firehjulsdrift, litt bedre bakkeklaring, noen fikse plastdetaljer – og vips så har en storselger sett dagens lys. Hos VW heter den naturligvis Alltrack. Sannsynligvis blir Alltrack årets nest viktigste Golf-nyheten, men ikke like viktig som ladehybriden GTE. GTE er allerede så godt som utsolgt for i år, og importør Møller bønnfaller nå VW om å få flere. Nå er det slett ikke noe hokus pokus med Golf Alltrack. Det overraskende er at modellen ikke har vært en del av Golf-programmet tidligere. Her har Skoda Octavia Scout fått boltre seg som tøff og populær, mens VW har stått på sidelinjen med misunnelse om grillen. Interessant er det også at Alltrack kombinerer dieselmotor med firehjulsdrift og automat (DSG). Denne tekniske løsningen har eksistert i flere av VW-konsernet modeller i mange år, men blir først nå tilgjengelig på Golf. Hva slags bil er dette? Ta en Golf stasjonsvogn 4Motion i Highline utførelse, gi den to centimeter bedre bakkeklaring, legg til nedoverbakkekontroll, gjør endringer i fronten, beskytt deretter hjulbuene, kanalene og nedre del av dørene med dertil passende plastdetaljer – og vips så har du Alltrack. Om ikke dette er bra nok, så skift ut den manuelle girkassen med DSG. Innvendig er endringene minimale. Motor / drivverk? Til Norge kommer bilen med tre motoralternativer:
184-hesteren er kraftigste Golf diesel stasjonsvogn til nå og motormessig identisk med Golf GTD. Derfor dropper Norge stasjonsvognen av Golf GTD som lanseres samtidig med Alltrack. (saken fortsetter) Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Alltrack er tøffeste Golf stasjonsvogn noensinne. Hvordan er den å kjøre? Kjører egentlig akkurat som en vanlig Golf stasjonsvogn, men tar seg naturlig nok vesentlig bedre fram på dårlig vei enn vanlig Golf. Bedre bakkeklaring er også til god hjelp på dårlig brøytede vinterveier. Hvem passer den for? Dette er bilen for «Hvermansen». Golf Alltrack vil også være et godt kort på bruktmarkedet. Konkurrenter? Egentlig alle andre kompakte stasjonsvogner, men særlig Skoda Octavia Scout. Hva koster den? Dette er prisene (eks. leveringsomkostninger) på 2016-modellene:
Dette liker vi: En gjennomfunksjonell bil for norske kjøreforhold. Dette liker vi ikke: Kraftige motorer gjør bilen dyr. 110 hk diesel i kombinasjon med DSG og 4Motion hadde gjort susen.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |