[]
[] [firmabil.no] []

- Momskutt vil booste elbil-salget


Per Morten Merg



- Et helt nytt marked åpner seg når moms på leasing av elbil fjernes, mener Haakon J. Marthinsen i Autolease. Flere modeller blir rimeligere enn tilsvarende fossile biler. Her er hans regnestykker.

- Nå blir det aktuelt for både bedrifter, offentlige etater og private å lease elbil, sier Autolease Norge-sjefen.

Han mener at momsutfordringen har hemmet bedriftenes interesse for elbiler.

- Moms-fritaket gjør at aktuelle elbiler nå blir rimeligere enn tilsvarende konvensjonelle biler, sier han.

Som eksempel vil en e-Golf totalt koste i underkant av 10 prosent mindre enn en tilsvarende Golf med diesel- eller bensinmotor.

- De endelige reglene er ikke klare, men eksemplene under indikerer at effekten er stor, nå til fordel for elbil.

- Moms-fritaket kompenserer for den noe lavere restverdien som gjerne er på elbilene, sier Marthinsen.

Gunstig for kommunene
Finansielt og administrativt er leasing gunstig for kommunene, men momsen har så langt vært et hinder for å velge elbilene. Flere kommuner har et bruksbehov hvor elbilen egner seg, mener Marthinsen.

- Leasing binder ikke kommunens kapital og leasingselskapet har, i motsetning til de fleste kommuner, kompetansen til å administrere bilene og til å ta risikoen med bilens restverdi og avhending.

- Det samme gjelder for bedrifter generelt, sier han.

Kortere leieperiode
Leasingperioden for fullt momsfradrag ble fra 2015 økt fra tre til fire år. Selv om det er mulig å inngå kortere leasingavtale, får det negative konsekvenser for avskrivningen av merverdiavgiften.

- Ettersom leasing av elbil blir fritatt for merverdiavgift, kan man inngå kortere kontrakter enn fire år uten at det får negative konsekvenser med hensyn til momsen, sier Marthinsen.

Holder prisene
Med moms på leasing av elbilene har det vært lite volum og dermed begrenset risiko leasingselskapene har hatt på restverdien.

- Hvordan vil større volum påvirke fastsettelsen av restverdiene hos Autolease?

- Det er bakt inn en viss risiko i restverdiene vi har stilt frem til nå, og vi regner med å kunne holde disse også med et vesentlig høyere volum, sier Haakon J. Marthinsen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: