Endelig 4x4 i Ford S-Max
Den største nyheten når Ford nå fornyer populære S-Max, er at flerbruksbilen også blir å få kjøpt med firehjulsdrift i kombinasjon med sju seter, automatgir og dieselmotor. S-Max har mange venner i Norge og er blant Fords absolutte bestselgere. Siden en forsiktig introduksjon mot slutten av 2006, har 12.530 av et totalt Ford-volum på rundt 400.000 biler havnet i Norge. Tallet inkluderer bruktimport og varebiler som utgjør drøyt 30 prosent av totalvolumet. Så når Ford nå flytter S-Max over på den nye Mondeo-plattformen, er kun en annerledes front den mest synlige endringen utvendig. Innvendig er førermiljøet ryddet til et mer moderne preg, og de fem individuelle setene i andre og tredje seterekke legges flate med en knappetrykk i bagasjerommet (eller med en hendel på setene når man står ved siden av dem). Jeg liker å sitte høyt, og gjør det i S-Max. Skinn/Alcantara-setene passer min kropp bedre enn skinnsetene, men det vil uansett være individuelt. S-Max har fem seter i to rader standardpakken. De rundt 10.000 kronene det vil koste med to ekstra seter helt bakerst, er mer enn verd prisen den dagen bilen byttes inn. Erfaringene med forrige generasjon viser det. Ved å velge maksimal utstyrspakke får du det meste, men må likevel betale ekstra for varme i rattet. Dette har Hyundai, Kia og Opel ordnet i standardpakken for lenge siden. Hva slags bil er dette? En klassisk flerbruksbil som med lengde på 4,80 meter er større enn kompaktene som Fords egen C-Max og VW Touran, men samtidig litt mindre kasseformet enn Ford Galaxy og VW Sharan. S-Max har alle personbilens egenskaper fordi den har en personbil i bunnen i motsetning til rene fornuftsbiler som Ford Grand Tourneo Connect og VW Caddy Maxi. De to sistnevnte laster minst like mye som S-Max, men har likevel mer varebilpreg. Motor / drivverk? Borte er den minste dieselmotoren med kun 1,6-liters volum. Heretter er det bare 2,0 liter som gjelder - med effekter fra 120 til 220 hk, sistnevnte som bi-turbo. Pluss på et par bensinmotorer (160 og 240 hk), så er programmet komplett. Bensinmotorene er sannsynligvis ganske uaktuelle i Norge. OFV-tall viser at 98,9 prosent av de 782 som kjøpte S-Max i fjor valgte en av dieselvariantene. 120 hk diesel kan bli i snaueste laget i en såpass stor bil. Jeg har kjørt bilen både med 240 hk bensin (glem den på grunn av prisen) og 180 hk diesel som for meg er idealmotoren i denne bilen. Går som flytoget – smidig, fort og rimelig. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Kombinasjonen av mye plass, sju seter, dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir er en vinner. Omfattende utstyr, i stor grad i pakker, gjør bilen så godt som selvkjørende. Nytt er en elektrisk motor i rattstammen som gjør det lettere å manøvrere S-Max i lave hastigheter og trange gater. 180-graders kamera foran (på Toyota for snart ti år siden) gir god oversikt sideveis i uoversiktlige kryss, ved utkjøring fra parkeringshus etc. Ford hevder å være først ute med fartsbegrenser som leser skiltene og innretter bilens fart deretter. Flott, men hvorfor ikke samkjøre det med den adaptive cruisekontrollteknikken for å gjøre bildet komplett? Fartsholderen kan naturligvis overstyres ved forbikjøringer, men den aktiviseres slett ikke med et enkelt knappetrykk og krever innlogging i bilens menyprogram. Etter min mening er funksjonen såpass utilgjengelig at den ser ut til å være laget for dem som allerede følger fartsgrensene og derfor egentlig ikke tenger fartsbegrenseren. Ford ser på muligheten til å bygge om nye S-Max til varebil slik de fikk til med forgjengeren. Av hensyn til dem som skal sitte bak rattet er jeg ikke sikker på om det er en god idé. Hvordan er den å kjøre? S-Maxs store pluss har vært kjøreopplevelsen. Forrige generasjon var også bygd over samme tekniske lest som Mondeo og var uten tvil klassens morsomste å kjøre. Det er den fortsatt, men ikke morsommere å ratte enn forgjengeren. Hvem passer den for? Passer godt for storfamilien og for alle andre med behov for god plass. Konkurrenter? Store flerbruksbiler med sju sitteplasser. Det er ikke så mange av dem: Ford Galaxy, Ford Grand Tourneo Connect, Fiat Freemont, Nissan NV200, VW Caddy Maxi, VW Sharan. Hva koster den? Prisene er bare delvis klare. Rimeligste går opp beskjedne 6000 kroner fra utgående modell. Ford venter at halvparten av kundene velger AWD og at volummodellene blir 150 hk manuell + AWD, 150 hk 2 WD + automat og 180 hk AWD + automat, alle tre med dieselmotor. Dette er foreløpige priser:
Trend utstyrsnivå har bl.a. følgende standardutstyr:
Titanium har følgende standardutstyr over Trend:
Dette liker vi: Flott familiebil med mye plass og mye utstyr. Pluss for automat og AWD. Dette liker vi ikke: Berøringsskjerm tar bort oppmerksomheten på veien. Heldigvis styres de viktigste varmeapparatfunksjonene med tradisjonelle knapper.
* Med 5 seter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |