Vond lukt i bilen?
Nå kommer sommeren og varmen, og vi setter på kjøleanlegget i bilen. Da får mange seg en overraskelse. Ubehagelig lukt fra kjøleanlegget er en vanlig grunn til at folk oppsøker et bilverksted om våren. – Årsaken til lukten er bakterier som dannes på grunn av mye kondens i fordamperen inne i varmeapparathuset. Dermed kommer det en illeluktende eim ut av viftene som sprer seg i kupeen, sier Harald Nordseth, produktsjef for bilservice i dekk- og bilverkstedkjeden Vianor. En grundig rens må til for å bli kvitt det plagsomme problemet. – Når vi utfører en aircondition-rens (AC-rens), suges klimarensen via luftekanalene inn i AC-anlegget hvor den rengjør og dreper bakterier. Det dannes frisk luft, og den vonde lukten i bilen forsvinner. Det finnes også en ekstra frisk duft som kan tilføres etter rensen, sier Nordseth. Han anbefaler å bytte ut kupéfilteret i forbindelse med AC-rensen for å være sikker på at bakterier og skitt er borte. Et aircondition-anlegg fungerer som et kjøleskap. Det produserer ikke kulde, men tar vekk varme fra kupeen. – Det skjer ved at et flytende kjølemiddel føres inn i et fordampningssystem der det er lavt trykk. Det lave trykket får kjølemiddelet til å fordampe til gass som avkjøler ribbene i klimaanlegget. De har stor overflate og reduserer temperaturen på den luften som blåser inn over dem og videre ut i bilkupeen. Kan bli lekkasje – Mange av klimaanleggets deler er plassert i fronten av bilen og kan lett skades ved steinsprut eller ved en kollisjon. Det kan føre til lekkasjer. En annen grunn til at det kan oppstå en lekkasje er at pakningene i anlegget tørker ut og slår sprekker, sier Petter Nilsen, gruppeleder i Würth, som blant annet leverer klimaanlegg og service på klimaanlegg. Hvis anlegget går tomt for kjølevæske, vil det enten ikke starte i det hele tatt, eller gradvis slutte å virke. – Det sier seg selv at det er svært irriterende dersom det skjer når familien er på bilferie og sola steker på taket. Dessuten er en lekkasje av kjølemiddel skadelig for miljøet og bør repareres så fort som mulig, sier Nilsen. For å slippe problemer med klimaanlegget, anbefaler han å levere bilen til en aircondition-service hvert annet eller tredje år. Må brukes – I et land som Norge, der det er kaldt store deler av året, brukes ikke air condition jevnlig. For at anlegget skal smøres og holdes ved like, kreves det hyppigere service enn i land hvor aircondition er på gjennom hele året, sier Harald Nordseth i Vianor. Når temperaturen ligger under rundt to til fem grader, starter ikke aircondition fordi trykket i systemet blir for lavt. Pakningen tørker ut og kjølemiddel lekker sakte ut, ifølge Nordseth. Han fraråder folk som ikke har kunnskap om klimaanlegg å forsøke å reparere en lekkasje. – Servicemontører som arbeider med AC-anlegg må ha opplæring og være sertifiserte for å ha lov til å håndtere kjølemiddelet fordi det er såpass giftig, sier Harald Nordseth. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |