[]
[] [firmabil.no] []

Mange dropper polering


Redaksjonen
Arkivfoto



Annenhver bileier lar det gå mer enn et år mellom hver polering, viser en ny undersøkelse. Da kan det gå som med stakkaren på vårt illustrasjonsfoto.

15 prosent av alle norske biler blir aldri polert, viser undersøkelsen, som er utført av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).

Biler som fortsatt blir polert får dessuten bare sjelden nærkontakt med voks og pussegarn. En fjerdedel av eierne oppgir at det går mer enn et år mellom hver gang. 10 prosent svarer vet ikke.

– I praksis betyr dette at halve bilparken får mangelfull lakkpleie. Det øker faren for rustangrep og reduserer levetiden. Samtidig fremskyndes prosessene som gjør lakken blekere og mattere, slik at den bokstavelig talt taper glansen, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

26 prosent av de spurte polerer bilen én gang årlig. 18 prosent gjør det hvert halvår. I tillegg kommer en liten gruppe på åtte prosent ekstra ivrige, som gir bilen en polering tre til fire ganger årlig eller mer.

Helst hvert halvår
– Minst to ganger årlig er å anbefale, i hvert fall hvis man ikke har investert i ekstra langtidsbeskyttende lakkforsegling, sier Arild Hansen.

Laber interesse for å bruke tid på bilpleie merkes godt på salget av de produktene som trengs for å få jobben gjort.

– Markedet for bilpleiemidler beregnet på privat bruk har vært forholdsvis flatt de siste årene, og gjenspeiler ikke veksten i selve bilparken. Noen nedlegger fortsatt stor innsats, men andelen var nok høyere for noen tiår siden, sier Thomas Melby, produktsjef i Auto Care.

Firmaet er markedsledende innen salg av bilpleiemidler til norske forbrukere.

– Utviklingen innen bransjen har gitt produkter som er bedre og mer miljøvennlige enn før. Det er fullt mulig å oppnå et godt resultat uten å måtte slite seg ut. Gode vaner på dette området betyr at bilen holder lenger og bevarer verdien bedre.

Topp om sommeren
Hvis bilen ikke får lakkpleie skjer det samme som når huset eller hytta ikke blir malt eller beiset, mener Melby.

– Resultatet blir forfall og materialødeleggelse. Godt vedlikehold beskytter mot vær, vind og store temperatursvingninger, enten det gjelder bil eller bygning.

I Norge er salget av bilpleieprodukter høyest i perioden mellom mars og august.

– Nå er vi midt i selve toppsesongen. Blant dem som polerer bilen selv er det svært mange som planlegger å ta en slik dugnad i løpet av de neste ukene, sier Thomas Melby.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: