[]
[] [firmabil.no] []

Her er BMWs nye 7-serie


Terje Ringen



München: BMW har i kveld avduket sin nye 7-serie for en eksklusiv gruppe journalister fra hele verden. BilNorge var et av to norske nettsteder som overvar begivenheten.

BMW skilter med banebrytende teknologi på områder som lettvektsdesign, drivverk, chassis, operativsystemer, intelligent tilkobling og interiør når de lanserer sin nye 7-serie. Og det trengs når de skal kapre markedsandeler i et segment som i dag domineres av Mercedes S-Klasse.

Som dagens modell kommer også neste BMW 7-serie i to varianter – en standard og en med lang akselavstand. Den er en nytolkning av BMWs designspråk, med karakteristisk eksklusivitet og dynamisk preg, og materialer av høy kvalitet..

- Med helt nye 7-serie redefinerer BMW luksussegmentet på en moderne og progressiv måte. Nye 7-serie er den mest luksuriøse, mest komfortable og den beste bilen BMW noen gang har bygd i denne klassen, og vi ser frem til lanseringen i oktober 2015, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.

Innovasjoner
Bilen bringer et vell av innovasjoner til markedet, og teknologi som aldri før har vært å finne i noen bil tidligere. Her er de viktigste høydepunktene (vær obs på at det meste er tilleggsutstyr):

• Kjøreassistent-systemene inkluderer blant annet en ny versjon av iDrive-systemet med touch-display og mulighet for å styre de viktigste funksjonene kun ved hjelp av håndbevegelser takket være 3D-sensorer, kalt BMW Gesture Control. Blant annet kan du svare på telefonen, styre volumet på høyttalerne og programmere inn individuelle funksjoner på denne måten.

• Takket være BMW EfficientLightweight-teknologi veier nye BMW 7-serie hele 130 kilo mindre enn forgjengeren, fordi chassiset består av en miks av karbonforsterket plast kombinert med stål og aluminium; teknologi utviklet for BMWs i-serie.

• Alle motorer er oppdatert med siste generasjon BMW TwinTurbo-teknologi, og det intelligente firehjulsdriftsystemet xDrive er tilgjengelig på mange modellvarianter. Luftfjæring med Dynamic Damper Control er standard.

• Full-LED hovedlys er standard, BMW Laserlys med BMW Selective Beam kan bestilles som tilvalg med en imponerende lysrekkevidde på opptil 600 meter. Denne teknologien har vi allerede fått demonstrert i i8.

• Langdistanse-komfort med elektrisk justerbare komfortseter og Executive Lounge. Aktiv seteventilasjon og massasjefunksjon for fører og forsetepassasjer, med Vitality Programme inkludert for baksetepassasjerene.

• Heat Comfort-pakke med oppvarmede seter og ratt, pluss oppvarmede armlener i dørene, midtkonsollen og armlener i midten bak.

• Eksklusiv high-end musikkopplevelse med Bowers & Wilkins Diamond surround-lydanlegg.

• Sky Lounge panorama-glasstak med en helt unik lysskjerm som kan veksle mellom seks ulike farger, og en egen stjernehimmel-funksjon! (Det blir nok en hit i Kina og Midtøsten.)

• Nyskapende BMW Touch Command multifunksjons-kontrollenhet: Avtagbar 7-tommers tablet-PC integrert i midtarmlenet eller bak konsollen til å kontrollere komfort, infotainment og kommunikasjonsfunksjoner.

• Nytt BMW Head-Up Display som projiserer informasjon på en 75 prosent større flate enn dagens system på frontruta.

• BMWs avanserte kjøreassistent leveres med en komplett komfort- og sikkerhetsfremmende pakke – takket være tilleggsfunksjoner for kollisjonsforebygging bak, Lane Change Warning, Speed Limit Info og varslingsfunksjoner for kryssende trafikk bak.

• Driving Assistant Plus er optimalisert for enda bedre komfort: Styrings- og feltkontroll-assistanse, styring og veikontrollassistent med sidekollisjonsbeskyttelse, køassistent for semiautomatisert kjøring, og varsling om kryssende trafikk både foran og bak.

• En ny generasjon Surround View-system med parallell Top View-display og 3D i kontrolldisplayet. Det er også mulighet for individuelle valg av perspektiver og Panorama Side View slik at du kan sjekke trafikksituasjonen på sidene av bilene (foran og bak).

(saken fortsetter)

Plug-in hybrid
BMW 740e blir den første BMW i luksus-sedansegmentet med BMW eDrive-teknologi.

- Med nye BMW 740e introduserer BMW sin plug-in-teknologi i luksussegmentet. Dette blir en meget spennende modell i det norske markedet som vi forventer oss mye av når den kommer i 2016, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.

Plug-in hybrid-versjonen, som også blir lansert med lang akselavstand i BMW 740Le, og bærer xDrive-merket hvis den blir spesifisert med intelligent firehjulsdrift, er drevet av en firesylindret bensinmotor og en elektrisk motor, som sammen genererer en total-effekt på 240 kW / 326 hk.

BMW 740e har et teoretisk forbruk på 0,21 liter per mil, og et kombinert elektrisk strømforbruk på 12,5 kWh per 100 kilometer. CO2-utslipp er foreløpig beregnet til 49 gram per kilometer. Med BMW eDrive-teknologien kan du kjøre helelektrisk i hastigheter opp til 120 km/t og med en rekkevidde på opptil 40 kilometer. 0-100 går unna på 5,6 sekunder og toppfarten er 240 km/t.

Bagasjerommet i BMW 740e, BMW 740Le og BMW 740Le xDrive er klasseledende med 420 liter. Ved å senke dekselet i den bakre delen av bagasjerommet og åpne siderommene, oppnår du ytterligere lagringsplass.

Bensin og diesel
De som foretrekker konvensjonelle drivlinjer kan velge mellom følgende alternativer:

BMW 750 i xDrive med 4,4-liters V8. Motoren yter 450 hk og har et dreiemoment på 650 Nm. Null til hundre går unna på 4,4 sekunder og toppfarten er elektronisk sperret ved 250 km/t.

740i har en treliters rekkesekser god for 326 hk og 450 Newtonmeter. 0-100 på 5,5 sekunder og toppfart på sedvanlige 250 km/t.

Dieselalternativet er 730d med treliters rekkesekser. Den har 265 hk og 620 Nm som gir aks-tid på 6,1 sekund og toppfart på 250 km/t. Den kan også leveres med xDrive firehjulsdrift og blir trolig, sammen med hybridutgaven, bestselger i Norge.

Helt nye BMW 7-serie lanseres i Norge 24. oktober 2015. Priser forventes klare i september.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: