[]
[] [firmabil.no] []

Dokumentert sikkerhet


Terje Ringen



Volvo var først ute med såkalt City Safety. Nå legger de frem dokumentasjon på hvor effektivt systemet er.

Det var ved lanseringen av S60 og V60 i 2006 at Volvo lanserte City Safety, et system som hindrer eller reduserer skadene ved påkjørsler bakfra. Siden 2008 har systemet vært standard i alle nye Volvo-modeller.

Nå kan de endelig legge frem fyldig dokumentasjon på hvor effektivt systemet er basert på faktiske saker hos de svenske forsikringsselskapene If og Volvia.

Færre skademelding
Konklusjonen fra undersøkelsene er oppløftende – City Safety har redusert antall påkjørsler bakfra med hele 28 prosent.

Undersøkelsen bygger på omfattende data fra forsikringsselskaper som dekker over 160.000 biler i trafikken. Dette gjør undersøkelsen enestående i forskningen på antikollisjonssystemer.

I motsetning til data fra politiet og andre beredskapstjenester, omfatter dataene fra forsikringsselskapene alle typer ulykker – uavhengig av om de medførte personskade eller ikke. Dette gir et mer helhetlig bilde av effekten av Volvo Cars’ standard City Safety-teknologi i praksis.

Vi har tidligere fått dokumentasjon fra EuroNCAP som viser at slike systemer er effektive

Lavere risk og kostnad
Den viktigste fordelen med City Safety-teknologien er færre forekomster av whiplash og andre nakkeskader forårsaket av trafikkulykker i lav hastighet.

En annen fordel for Volvo-eiere er lavere risiko for skader på bilen, og enkelte selskaper gir derfor rabatt på forsikringen biler utstyrt med City Safety.

Første generasjon City Safety virket i hastigheter på inntil 30 km/t, og fra generasjon to ble innført i 2013 økte denne til 50 km/t. I den nye XC90 virker systemet i alle hastigheter.

Mot kollisjonsfrie biler
– Vi ser på den løpende utviklingen av antikollisjons- og styreassistentsystemene våre som stadig nye skritt mot selvkjørende biler. Volvo Cars er allerede i førersetet når det gjelder utvikling av selvkjørende biler, og det gode ryktet vårt innen bilsikkerhet er en stor fordel, sier Magdalena Lindmann, teknisk ekspert på analyse av trafikksikkerhetsdata hos Volvo Cars.

Volvo Cars har lenge hatt som mål at ingen skal miste livet eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo etter 2020. Det mer langsiktige målet er å designe biler som ikke kan kollidere.

– Vi tror antikollisjonssystemer vil gjøre det mulig å lage biler som ikke kan kollidere, slik at bilistene kan velge å kjøre eller bli kjørt trygt frem til bestemmelsesstedet, konkluderer Lindman.

Mange bilprodusenter tilbyr i dag automatiske nødbremsesystemer som standard- eller tilleggsutstyr, og EuroNCAP har mer enn antydet at slike systemer kan bli et must for å oppnå maksimal score i deres kollisjonstester. 

Les også: Toyota øker sikkerheten


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: