[]
[] [firmabil.no] []

Farlige vinterdekk


Redaksjonen
Foto: Newspress



En stikkprøve gjennomført i Oslo og Trondheim viser at 28 prosent av bilene fremdeles kjører rundt på piggfrie vinterdekk. Én bil hadde piggdekk.

– Piggfrie vinterdekk er tilpasset vinter og kaldt føre. På sommerføre er de rett og slett farlige å kjøre på, sier produktsjef Katrine Køste i dekk- og bilverkstedkjeden Vianor. 

Flere eksperter har i det siste advart mot å kjøre med vinterdekk på sommerføre. For å finne ut hvor mange som faktisk gjør det, foretok Vianor nylig en stikkprøve. 300 biler på to parkeringsplasser ble sjekket, og av disse hadde 83 biler fremdeles vinterdekk. Stikkprøvene ble gjort i Oslo og Trondheim.

– Problemet er at folk venter lenger og lenger med å bytte til sommerdekk. Mange tenker at siden dekkene er piggfrie, så kan de kjøre med dem om sommeren også.

Ifølge Køste er det feil.

– I Norge, der klimaet endrer seg mye fra sommer til vinter, er det ingenting som heter helårsdekk. Vinterdekkene er laget av en mykere gummi som passer til kjølig føre og minusgrader. Når temperaturen på sommerhalvåret stiger, mister piggfrie dekk sine egenskaper.

Både mønster og gummiblanding er ulik på vinterdekk og sommerdekk.

– Sommerdekkene skal sørge for å drenere vann for å unngå vannplaning. Da får man bedre retningsstabilitet, kortere bremselengde og bedre grep på veiene i høyere temperaturer, sier Køste.

Mister kontrollen
Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF viser til en svensk rapport fra Statens väg- och transportforsikringsinstitutt (VTI) som dokumenterer at mange ulykker skjer som en følge av feil dekk på bilen.

Rapporten viser at i nesten 20 prosent av dødsulykkene, registrert over et år, var bilene utstyrt med piggfrie sommerdekk på sommerføre.

Engebretsen mener tallene fra stikkprøvene Vianor har gjort er urovekkende.

– Når så mange ennå ikke har byttet til sommerdekk, spørs det om de kommer til å bytte i det hele tatt, sier Engebretsen.

Ifølge Engebretsen kan det være mange ikke er klar over hvilken fare de utsetter seg selv og andre for når de beholder vinterdekkene på.

– Nordiske vinterdekk har elendig våtgrep om sommeren, forårsaker raskt skrens og er vanskelig å styre. Dessuten forlenges bremsestrekningen med 15 prosent på tørr asfalt. Dette er viktig informasjon til bilførere, sier Engebretsen.

Det er særlig farlig når temperaturene blir høye eller det regner.

– Varme er vinterdekkenes verste fiende. Forskjellen mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk er størst på våt asfalt i varmegrader. Jo høyere temperatur, desto verre blir det.

Ifølge Engebretsen er det mange som tenker det er greit å slite ut vinterdekkene og at de da automatisk fungerer som sommerdekk.

– Det stemmer ikke. Det er viktig å skifte mellom sommerdekk og vinterdekk for å unngå farlige situasjoner, sier han.

Godtroende
Katrine Køste i Vianor mener nordmenn har et altfor avslappet forhold til vinterdekk på sommerføre fordi det ikke er lovpålagt å skifte til sommerdekk. Mange er heller ikke klar over hvor farlig det kan være, mener hun.

– Kjører du rundt med vanlige piggdekk, blir du fort stoppet og får en bot. Det skjer ikke med de piggfrie.

Dessuten er faren stor for å havne i en ulykke.

– I en hastighet på 100 kilometer i timen vil man ha en bremselengde på 36 meter med nye sommerdekk. Kjører man i samme hastighet med piggfrie vinterdekk, vil man ha en bremselengde på 59 meter.

Med stadig bedre og bredere motorveier i Norge, hvor gjennomsnittsfarten er blitt høyere, mener Køste det er viktig at folk er klar over disse forskjellene.

– Det sier seg selv at det kan få alvorlige følger dersom ikke sikkerheten ivaretas med dekk som er tilpasset årstiden, sier Køste.

Fire grunner til at piggfrie vinterdekk er dårlige på sommerføre:

  • Gummiblandingen er mykere for å fungere i kaldt vær og minusgrader. På sommerføre vil piggfrie vinterdekk forårsake dårligere stryringsrespons og hurtigere skrens på bilen.
  • Dekkmønsteret er tilpasset vinterføre med is og snø, ikke for å lede vann unna i kraftig regnvær. Dermed øker faren for å få vannplaning.
  • Økt bremselengde.
  • Økt slitasje av dekkmønster som gir dårlig dekkøkonomi.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: