[]
[] [firmabil.no] []

Peugeot 308 GT-jippi


Odd Erik Skavold Lystad



Etter månedsvis med erting og forventninger er Peugeot 308 GTi endelig her. Og spesifikasjonene lover bra.

Med biler som 308 GT og 308 R Hybrid har Peugeot bygget opp forventningene til 308 GTi. Og når 208 GTi samtidig har vist at Peugeot fortsatt kan kunsten å bygge sportslige kompaktbiler, ja da har vi gledet oss lenge til storebroren.

Med 1,6-litersmotoren hentet fra sportscoupeen RCZ R, skuffer ikke Peugeot.

270 hestekrefter, Torsendifferensial foran og lav vekt … Dette lukter godt. Svidd-gummi-godt.

308 GTi veier nemlig bare 1205 kilo. Nøyaktig 100 kilo mindre enn Golf GTI og 160 kilo mindre enn Focus ST.

Da er det ikke rart 0-100-tiden også er lav: Seks sekunder blank. Toppfarten er sperret ved 250 kilometer i timen.

Peugeot tilbyr også en 250-hesters-utgave av 308 GTi. Denne har ikke Torsen-diff, og bruker 6,2 sekunder til hundre.

Men dreiemomentet på 330 Newtonmeter er det samme, så mye av skyvet forsvinner nok ikke i «laveffekt»-utgaven (som fortsatt har like mange hester som Focus ST, og likevel er raskere til hundre).

Selv om bilen er så rask at folk knapt rekker å se den, leveres den med en ganske spesiell to-farge. Som vist på 308 R-konseptet for noen år siden, og senere (i reversert utgave) på 208 GTi 30th, går rødt over i svart med en skarp skråstilt overgang over bakdørene.

Den tofargede varianten kalles Coupe Franche.

I den grad GTi-biler i det hele tatt selger i Norge, blir det spennende å se om noen i dette farge-konservative landet tør å gå for den varianten. Jeg krysser fingrene.

Alternativt finnes GTi i rødt, blått og fire nyanser grått; hvitt, svart, grått og ytterligere en grå. Hurra!

Livet på innsiden bør ikke overraske mange. GTi-detaljer som logo i rattet (som fortsatt ikke er større enn et radiobil-ratt), røde instrumentdetaljer, egne GTi-stoler (sannsynligvis mektig komfortable) og pedaler og girkule i aluminium er på plass.

Dessverre er det Peugeot kaller «Driver Sport Pack» også på plass, som lover bedre gassrespons (tja) og mer lyd (gjennom høyttalerne, ikke bra).

Hvorfor kan ikke gassresponsen være på max hele tiden? Og hvorfor kan ikke lyden være grom rett fra rørene? Dette er jo en GTi, jo!

Uansett, 308 GTi har i hvert fall spesifikasjonene i orden, og om vi kombinerer erfaringen med 308 GT og RCZ R, bør vi kunne nærme oss en anelse om hvordan dette oppleves. Og den opplevelsen kan vi virkelig glede oss til!

Bilen debuterer på IAA-utstillingen i Frankfurt i september, så vi må trolig vente til 2016 før vi får den på norske skilter.

FAKTA Peugeot 308 GTi
Utgave:

250 hk

270 hk

Motor:

R4 turbobensinmotor, 1598 ccm.

Effekt:

250 hk (184 kW)

270 hk (200 kW)

Dreiemoment:

330 Nm v/1900 o/min.

Mål LxBxH:

425x186x145 cm

Akselavstand:

261,7 cm

Egenvekt:

1205 kg

Bagasjerom:

470 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

6,2 sek

6,0 sek

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,60 l/mil

CO2:

139 g/km


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: