[]
[] [firmabil.no] []

Heia Nico


Jon Winding-Sørensen



Ønsk Nicolas Hülkenberg masse lykke til foran søndagens østerrikske Grand Prix. Folk som både kjører Formel 1 og vinner Le Mans er det langt mellom for tiden.

Jeg satt og tenkte på når vi sist opplevde at en fyr, aktiv i Formel 1, sist vant Le Mans.

Jeg er sikker på at «almanakkene» er fulle av den slags statistikk, jeg er også ganske sikker på at ganske mange vil påstå at det var i 1992 og at helten het Mark Blundell.

Men de har i så fall glemt bort at i 1992 var Blundell midt mellom to F1-sesonger – han kjørte Brabham i 1991 og Ligier i 1993, men i 1992 var han «bare» testfører for McLaren.

Men året før var både Johnny Herbert (Lotus) og Bertrand Gachot (Jordan) med og kjørte den Mazda 787 som vant så sensasjonelt.

Men før det var ikke dette noe å se etter, egentlig. Det var en tid langt tilbake der en racerfører var en racerfører, og han kjørte det han fikk tak i fordi greia hans var å kjøre fort.

Krevende
Derfor skrives HÜLKENBERG med store bokstaver i min bok nå – han er ikke en av de spesialiserte pop-primadonnaene som blir slitne av å konsentrere seg om å kjøre noen timer rundt en bane midt på dagen.

Tenk på forskjellen, hyper-adrenalinet i 24 timer, kjøre stint på opptil 4 timer av gangen, i et miljø stappfullt av tett trafikk der du aldri kan være sikker på hva de andre gjør, mye av dette i schwarte natta, og der du attpåtil skal prøve å få deg en på øyet innimellom.  

Det var enda mer ekstremt før, bare to førere på bilen, og noen av dem var så misfornøyd med co-driveren at de likegodt tok nesten alle de 24 timene selv.

Og så kjørte de Indianapolis neste helg, og et Grand Prix løp helgen etter det. Samtidig som de plusset på med en Lotus 11 eller en Jaguar D-type i helger de ikke hadde andre måter å underholde seg på.

Levende legende
Jackie Ickx er vel det ferskeste eksemplet på slike alt-mulig-menn med røtter i Le Mans. Han startet seiersrekken sin i 1969 og vant Le Mans siste gang i 1982.

Tom Kristensen har vunnet løpet, stor sett med Audi, 9 ganger og er mestvinnende. Ickx er fremdeles nummer to på den listen med seks seire.

1969-seiren var spesiell fordi da gjorde Ickx slutt på den tradisjonelle Le Mans starten der løperne sprintet over banen, heiv seg inn i bilen og spant i vei. Sikkerhetsselene tok det som regel mange runder før de fikk på seg.

Ickx, som fikk mye pepper fordi han tilhørte de «silkefrøknene» som ikke syntes det var no’ gøy å dø på banen – han tilhørte med andre ord samme sikkerhetsfraksjonen som Jackie Stewart – ruslet sakte over banen, satte seg inn i GT40-bilen sin, festet beltene omhyggelig, dro igjen døren og var overlegent sistemann ut fra mål. 

Og vant.

Suverene Porsche
Men det var Porsche som oftest brakte ham til seierspallen. Hvilket bringer meg til Porscher. For året etter, altså i 1970, så vi Porsches første totalseier på Le Mans. Og nå har HÜLKENBERG gitt dem deres femtende (i rekordbøkene står det 17. Det er sikkert de som har rett og jeg som tar feil, men vent litt til). 

Uansett er Porsche det mestvinnende merket av 24-timers løpet. Neste er Audi med 13 og Ferrari med 9. (Ta gjerne også med at med klasseseire er Porsche nå oppe i 100. Ingen andre er i nærheten.)

I 1970 var det en korthekk 917, året etter var det en langhekk ditto. Begge gangene stod Ferdinand Piëch i depotet og ledet korstoget.

Så hentet de frem 936, som egentlig var en 1970-konstruksjon, den vant i ’76 og ’77 (begge gangene med Ickx). En 935 vant i 1979 og så – dette er ikke tull – hentet de en gammel 936 igjen fra museet, som Ickx og Derek Bell kjørte til seier i 1981.

De neste fire årene tilhørte 956, og så la Porsche tak på den og presenterte den som 962. Den vant i 1986 og ‘87. Dette var en bil som var så lettkjørt og grei å ha med å gjøre at den ble kundebilen fremfor noen. I 1990 kunne vi telle 19 slike på startstreken. En utgave av den vant nok en gang i 1994.

Så kommer den der jeg ikke stemmer overens med rekordbøkene. 

Tom Walkinshaw (Volvos partner da de bygde sin Cabriolet i Uddevalla, blant mye annet) bygde egne racerbiler under TWR-merket.

Han fikk Porsche med på et prosjekt, Stuttgart skulle i realiteten bare godkjenne det, der TWR tok et gammel Jaguar racingchassis, XJR-14, chassis nummer 791, som de la en spesialutviklet Porsche 3-liters motor i. Den samme flate sekseren som hadde vært brukt i 956 nesten 15 år tidligere.

Den ble lagt på is i 1995, Reinhold Joest (som senere fikk det mestvinnende Audi-laget) fikk imidlertid låne de ubrukte prototypene og vant i 1996 og 1997. Deretter overtok Porsche det hele, og vi fikk en seier med en 911 GT1 i 1998 – siste gang Porsche vant, før årets festforestilling.

Bastard
Det hører med til 1997-seiren at det var Tom Kristensens debut. Men to år med et Jag-chassis bygget av TWR og påmeldt av et fremmed team – jeg syns ikke det høres ut som Porsche. Uansett hva bøkene sier.

Dermed har jeg hyllet Porsche, og HÜLKENBERG, så la meg slutte med to andre fenomener som står høyt oppe på laurbærkranslisten min.

Bentley er det eneste merket som har vunnet både før krigen og etter krigen.

Og Luigi Chinetti – som med tiden ble amerikansk Ferrari-importør, er den eneste personen som har vunnet på begge sider av 1940.

24-timersløpet i Le Man er et event som alltid har klart å produsere helter.

Her er Porsches liste over deres tidligere Le Mans-vinnere:

1970

  • Hans Herrmann/Richard Attwood
  • Porsche 917 KH

1971

  • Helmut Marko/Gijs van Lennep
  • Porsche 917 KH

1976

  • Jacky Ickx/Gijs van Lennep
  • Porsche 936

1977

  • Jacky Ickx/Jürgen Barth/Hurley Haywood
  • Porsche 936

1979

  • Klaus Ludwig/Bill Whittington/Don Whittington
  • Porsche 935 K3 Kremer

1981

  • Jacky Ickx/Derek Bell
  • Porsche 936 81

1982

  • Jacky Ickx/Derek Bell
  • Porsche 956

1983

  • Al Holbert/Hurley Haywood/Vern Schuppan
  • Porsche 956

1984

  • Klaus Ludwig/Henri Pescarolo
  • Porsche 956 Joest

1985

  • Klaus Ludwig/Paolo Barilla/John Winter
  • Porsche 956 B Joest

1986

  • Derek Bell/Al Holbert/Hans-Joachim Stuck
  • Porsche 962 C

1987

  • Derek Bell/Al Holbert/Hans-Joachim Stuck
  • Porsche 962 C

1994

  • Yannick Dalmas/Mauro Baldi/Hurley Haywood
  • Dauer-Porsche 962 LM

1996

  • Manuel Reuter/Davy Jones/Alexander Wurz
  • TWR Joest-Porsche WSC95

1997

  • Michele Alboretto/Stefan Johannson/Tom Kristensen
  • TWR Joest-Porsche WSC95

1998

  • Allan McNish/Laurent Aiello/Stéphane Ortelli
  • Porsche 911 GT1 98

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: