Ekstremt leken Honda
BRATISLAVA: Honda har bygget sin hittil mest ekstreme Civic. Vi har kjørt den på landevei og på en av Europas lengste racerbaner – Slovakia Ring. Mang en entusiast fikk tårer i øynene da Honda besluttet å stoppe produksjonen av Civic Type R ved utgangen av 2010. Årsak? De klarte ikke å tilpasse den turtallsvillige sugemotoren til Euro 5-kravene. Dagens Civic-generasjon debuterte på Frankfurt-utstillingen høsten 2011, men selv om vi har fått små drypp via konseptbiler og spionbilder de siste årene, er det først nå ekstremutgaven, Type R, settes i produksjon. Hva slags bil er dette? Høsten 2013 ble Civic også lansert som stasjonsvogn. Type R er en meget sportslig utgave av Civic med hele 310 hestekrefter. Den beholder de praktiske egenskapene til en vanlig femdørs Civic, men «donor-bilens» komfort er ofret på sportslighetens alter. Motor / drivverk? Turboen sørger for at maks dreiemoment på 400 Newtonmeter er til stede mellom 2500 og 4500 omdreininger, mens du må opp i 6500 omdreininger før du får vekket alle de 310 hestene. Og selv herfra er det mer å gå på – motorens rødmerke er plassert helt oppe ved 7000 omdreininger. Sjeldent høyt i en bil med turbomotor. Kreftene overføres til forhjulene via en meget tettsteget sekstrinns girkasse. Ifølge Honda er girspakens vandring (40 mm) den korteste i segmentet. Den fungerer i alle fall utmerket ved banekjøring. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? En annen aktuell utfordrer er Subaru WRX. Mens Ford og Volkswagen har lagd biler med en flott miks av sport og komfort, har Honda, på samme måte som Subaru, ofret komfort og støydemping for å gjøre sin utfordrer enda mer ekstrem. (saken fortsetter) Hvordan er den å kjøre? Det hele blir enda mer ekstremt når man trykker inn R+ knappen til venstre på dashbordet. Da skifter instrumentbelysningen til rødt mens gassresponsen blir kjappere og styringen enda mer direkte. Vi må bevege oss i Porsche-sfæren for å finne en bil med så direkte og presis styring som Type R har. Demperne blir 30 % stivere og VSA-systemet (Hondas elektroniske stabilitetskontroll) tillater at bilen slipper mer, men sørger likevel for å tre støttende til om du skulle miste kontrollen. Det avanserte chassiset, avansert aerodynamikk som skaper downforce og en avansert differensialbrems sørger for at understyringen, som normalt kommer tydelig frem når man utfordrer en forhjulsdrevet bil på bane, er nærmest ikke-eksisterende. Hvem passer den for? Konkurrenter? Dette liker vi: Dette liker vi ikke:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |