[]
[] [firmabil.no] []

BMWs ladbare hurtigtog


Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKK: Som avgiftsvinner i Norge prises BMWs ladbare X5 fra 766.000 kroner. Men på baksiden av medaljen står skrevet at så lav pris forutsetter kjøp av eDrive ekstrautstyrspakke til 121.200 kroner.

Den er rimelig rask og kjører akkurat som alle andre BMW X5. Samtidig klarer den 2,3 tonn tunge bilen – i det minste på papiret – 31 kilometer på ren strøm.

X5 er nesten like sportslig som Porsche Cayenne og samtidig nesten like komfortabel som Audis nye Q7 og Volvo XC90. Altså den perfekte middelvei.

Det er ikke tilfeldig at jeg trekker fram disse tre luksus-SUV-ene, for de blir viktige konkurrenter når BMW i månedsskiftet oktober/november plugger X5 til strømnettet som merkets første ladehybrid-SUV, og gir gass inn i et ladbart bilregime applaudert av myndighetene.

Tilpasset avgiftsomlegging
For om regjeringen gjør som antydet og vrir mer av engangsavgiften bort fra vekt og motoreffekt for å opprioritere utslipp, vil de store SUV-ene med stikkontakt være vinnerne. Også Mercedes blir viktig leverandør av ladbare hybrider.

BMW X5 eDrive 40e er uten tvil blant dem. Så for å gi salget turbostart er bensinmotoreffekten før lansering satt ned fra 245 til 211 hk. 

Det gir ytterligere avgiftsreduksjon i påvente av lavere effektavgift, men samtidig nok samlet effekt (279 hk og 450 Nm i moment) til å ta X5 til 100 km/t på 7,3 sekunder.

Vil ha maks
Slike tall synes i de fleste sammenhenger som helt uviktige, men for BMW-kjøpere er tallene viktige – og i noen tilfeller avgjørende – for valg av bil.

Derfor har fire av ti som så langt har bestilt ladbar X5 sett bort fra avgiftsbesparelsen på 43.900 kroner for å få makseffekt på samlet 313 hk og 0,5 sekunder raskere akselerasjon til 100 km/t. Hver tidel betales her med nær 9000 kroner.

Effektgrepet senket samtidig prisen på X5 fra 809.900 kroner til 766.000 kroner og gjorde på papiret ladehybriden til rimeligste X5.

Sånn sett gruser BMW konkurrentene med eksempelvis 200.000 kroner lavere pris enn Volvos ladbare XC90 etter en avgiftsreduksjon som allerede utgjør 200.000 kroner sammenlignet med vanlig X5 med 258 hk dieselmotor.

Må-ha-pakke
Men medaljen har en bakside hvor BMW med betydelig mindre skrift gjør sine X5-ladehybridkunder oppmerksom på at denne hyggelige prisen forutsetter kjøp av eDrive-pakke til 121.200 kroner.

Da er prisen plutselig ikke fullt så gunstig. Med mindre avgiftsomleggingen blir betydelig i neste statsbudsjett, gjelder tillegget fram til neste sommer.

– Pakken gjør X5 eDrive til en komplett bil, sier informasjonssjef Christian Gottschalk og understreker samtidig at BMWs kunder gjerne plusser på ekstrautstyr for et slikt beløp. Sånn sett kan regnestykket se mer spiselig ut.

Pakken inneholder eksempelvis headupdisplay, DAB+ radio, Driving Assist Plus, adaptive ledlys foran, led tåkelys, oppvarmet ratt, skinnseter, ryggekamera, klimaautomatikk med fire soner og 19 tommer store hjul, for å ha nevnt noe av innholdet.

Er ikke det nok, kan bilen selvfølgelig skreddersys eller det er mulig å velge en «alt inkludert»-pakke til 249.900 kroner.

Pose og sekk
Jeg har sagt om andre ladehybrider, eksempelvis Golf GTE, at pose og sekk-løsningen gjør bilmodellen til den beste. Det gjelder etter min mening like fullt for X5.

Her har du både enn fullverdig sports-SUV som inntil Volvo slapp XC90 ut på veien i april, var landets mest kjøpte i klassen.

Samtidig er den helt utslippsfri der bymyndigheter verden over innen få år vil kreve slike løsninger. Etter siste vedtak i bystyret, kan Oslo bli en av de første til å kreve null utslipp for å få kjøre i sentrum. I så fall er X5 eDrive 40e vinner.

X5 eDrive laveres med tre kjøreprogrammer:

  • Standard, hvor bilen velger energikombinasjon ut fra terreng og belastning.
  • Ren eldrift.
  • Ren bensindrift, hvor batteristrømmen spares til man trener den.

I likhet med Porsche begrenser BMW el-rekkevidden til rundt 30 km. Det har naturligvis med batteripakkens størrelse, som her er på 9,0 kWt, å gjøre.

Tung nok
Prosjektleder Wolfgang Dieminger forklarer størrelsen på batteripakken med vekt veid mot bilens dynamiske egenskaper. Selv om det å oppfylle skjerpede miljøkrav blir stadig viktige for bilprodusentene, står kjøregleden enda høyere i kurs hos BMW.

Ladehybriden er likevel tung nok med egenvekt på 2,3 tonn, nesten 300 kilo mer enn varianten med minste dieselmotor.

I motsetning til noen av BMWs konkurrenter, hvor bensinmotoren og elmotoren kun snakker sammen via elektronikk, er firehjulsdriften mekanisk permanent tilstede på X5. Når strømnivået på batteripakken er «tomt», fortsetter kjøringen som om bilen var en vanlig hybrid.

Pop i Norge
Ladbare hybrider er en forholdsvis ny bilkonstruksjon verden rundt. Det er enn så lenge ytterst få modeller å velge blant, og som vanlig er Norge i forkant med å si ja til biltypen.

Ferske OFV-tall viser at nær ti prosent av alle som handler ny bil for tiden velger ladbar hybrid. Akkurat det har BMW bitt seg merke i.

– X5 eDrive 40e er ingen nisjebil, men utviklet for volumsalg, presiserer prosjektleder Dieminger. Samtidig er han rask med å forklare X5 eDrive som bilen for miljøinteresserte og teknologiorienterte urbanister med USA og Kina som de foreløpig viktigste markedene.

I Europa har ladbare hybrider enn så lenge størst skattefordeler i Nederland og Norge. Men EUs 95 gram CO2-krav fra 2021 vil tvinge bilprodusentene til å ladehybridisere store og kraftige – og svært lønnsomme – bilmodeller for i det hele tatt å kunne selge dem.

Så egentlig er BMW bare litt i forkant av den utviklingen som naturlig vil komme i løpet av få år.

Konkurrentanalyse BMW X5 eDrive 40e

Modell

BMW X5

eDrive 40e (B/el)

BMW X5

xDrive 25d (D)

Porsche

Cayenne (B/el)

Volvo XC90

T8 (B/el)

L/B/H

488/194/176 cm

488/194/176 cm

485/193/170 cm

495/201/177 cm

Motorvolum

1997 ccm

1995 ccm

2995 ccm

1969 ccm

Motoreffekt

211/279 hk

211 hk

333/416 hk

320/407 hk

Moment

450 Nm/1250 o/min

450 Nm/1500 o/mil

590 Nm/1250 o/min

640 Nm/2200 o/min

0-100 km/t

7,3 sek

8,4 sek

5,9 sek

5,9 sek

Toppfart

210 km/t

218 km/t

243 km/t

230 km/t

Snittforbruk

0,33 l/mil

0,57 l/mil

0,34 l/mil

0,21 l/mil

CO2-utslipp

77 g/km

154 g/km

79 g/km

49 g/km

Bagasjerom

500 – 1720 l

650 – 1870 l

580-1690 l

1816 l

Egenvekt

2305 kg

2040 kg

2350 kg

2343 kg

Pris ex levering

Kr. 766.000 (+ 121.200 for obl. pakke)

Kr. 784.300

Kr. 1.130.000

Kr. 965.000


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: