[]
[] [firmabil.no] []

Her er nye Audi A4


Per Morten Merg



Mindre vekt og mer teknikk er stikkord for femte generasjon A4. I november er den klar for Norge - både som sedan og stasjonsvogn.

Sett forfra er den klassiske singelframegrillen på nye A4 støpt i nye former. De horisontale linjene er tydelige og får bilen til å fremstå som lav og bred. Skarpe linjer går igjen i hele designen, eksempelvis også på panseret.

Det tydeligste kjennetegnet på de nye Audi A4-modellene er de nye frontlyktene. Xenon plus med LED-kjørelys er standard og om ønskelig kan de nye A4-modellene leveres med LED-hovedlys eller Matrix LED-lysteknologi.

Sett fra siden er det den skarpe skulderlinjen og kileformen nederst på dørene som dominerer designen.

Bakfra kjennetegnes de nye A4-modellene av smale og avlange lykter og fremtredende horisontale linjer. S line stylingpakke, som forsterker bilens sportsligere preg, er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Audi-forhandlerne i Norge åpner for bestillinger i august, og i novemer kommer de første bilene til Norge. 

Større
Nye Audi A4 Limousine er 4,73 meter i lang og har en akselavstand på 2,82 meter. Sammenlignet med forrige generasjon har bilen vokst med 2,5 cm i lengden, samtidig har akselavstanden økt.

Bredden har økt og måler nå 1,84 meter. Høyden på 1,43 meter er uendret. Dimensjonene til nye A4 Avant er bortimot identiske.

I kupeen har høyden ved forsetene økt med 2,4 cm og benplassen i baksetet med 2,3 cm.

Bagasjerommet i nye Audi A4 Avant rommer nå 505 liter, 15 liter mer enn forrige generasjon. Legges baksetene ned øker volumet til 1.510 liter.

Les også: Audis neste A5

Lettere
Til tross for de økte målene, veier nye Audi A4 opp til 120 kg mindre enn sin forgjenger.

Utstrakt bruk av aluminium og andre lettvekstmaterialer sørger for både lavere vekt og økt sikkerhet. Uten fører veier nye Audi A4 1.4 TFSI 1.320 kg og er dermed en av de letteste bilene i sin klasse.

De nye Audi A4 modellene er også best i klassen på luftmotstand. (cd 0.23 for A4 Limousine og cd 0.26 for A4 Avant.)

Nytt interiør
Interiøret er oversiktlig med tydelige horisontale linjer, i stor grad som i nye Audi Q7. Plasseringen av MMI-skjermen på dashbordet derimot er helt ny. Skjermen er kun 13 mm tykk og minner om en lesebrett i designen.

I standardversjon måler skjermen 5 tommer, ved valg av Audi MMI navigasjon plus øker størrelsen til 7 tommer. Det nye MMI-operativsystemet er i stor grad også hentet fra nye Audi Q7.

Betjeningen av de ulike infotainment-menyene kan styres både fra betjeningselementet i midtkonsollen og multifunksjonsrattet. De nye Audi A4-modellene kan også leveres med Virtual Cockpit, et heldigitalt instrumentpanel med ulike visningsmodus.

Les også: Audi Q7 yngler

Audi connect sørger for flere nye online-tjenester, eksempelvis kan man som tilvalg fjernstyre kupevarmeren via en smarttelefon. Apple Car Play og Google Android Auto vil bli tilgjengelig og sørge for sømløs integrering av en rekke app'er og tjenester direkte fra eierens smarttelefon.

En rekke nye førerassistansesystemer blir tilgjengelig i de nye Audi A4-modellene. Også her er mye av teknikken er hentet direkte fra nye Audi Q7, som for eksempel den nye adaptive cruise controlen med egen køkjøring-assistent.

I hastigheter opp til 65 km/t vil systemene i bilen selv sørge for styringen når veioppmerkingen og trafikken tillater det. Head-up display med integrering av en rekke funksjoner er også tilgjengelig.

Lavere forbruk
Ved lanseringen til høsten tilbys først 7 motoralternativer, tre TFSI-bensinmotorer og fire TDI-dieselmotorer. Ytelsene strekker seg i første omgang fra 150 til 272 hk.

Alle motorene følger EU6-norm og sammenlignet med forrige generasjon er drivstofforbruket redusert med opp til 21 prosent. Eksempelvis har dieselmotoren 2.0 TDI 150 hk et C02-utslipp fra 95 g/km.

En nyutviklet S tronic automatgirkasse kan leveres til alle motoriseringene. Den største 3.0 TDI-motoren leveres med tiptronic automatgirkasse.

Flere modeller kommer også med quattro permanent firehjulsdrift.

De mest populære motorversjonene i Norge vil bli 2.0 TDI 150 hk quattro og 2.0 TDI 190 hk quattro S tronic, samt bensinmotoren 1.4 TFSI 150 hk S tronic. Flere motorer og drivlinjer vil tilkomme fremover.

Understellet på de nye Audi A4-modellene skiller seg vesentlig fra forrige generasjon. For første gang kan man velge en variabel demperregulering med to innstillinger, sport og komfort, som også justerer også høyden på bilen. De nye Audi A4-modellene trekker også tilhengervekt på opp til 2.100 kg om ønskelig.

Les også: Audi utforderer Tesla

To utstyrsnivåer
De nye A4-modellene kommer i to ulike utstyrsnivåer, hvor toppmodellen "Sport" blant annet har 17" felger, sportsseter og egne eksteriørelementer som standard.

Xenon plus med LED-kjørelys, DAB +, MMI radio med blåtann-forberedelse og USB-port for smarttelefon-funksjoner, nøkkelfri startfunksjon, multifunksjonsratt og det nye sikkerhetssystemet pre sence city med nødbremsfunksjon er standard på alle modeller.

Siden 1994 er det solgt over 40.000 nye Audi A4 i Norge.

- De første bilene kommer til landet i november og vi gleder oss over at vi for første gang i A4-historien også vil kunne tilby stasjonsvognen fra dag én, sier Audi-direktør i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: