[]
[] [firmabil.no] []

Renault tilbake i D-segmentet


Jon Winding-Sørensen



Renault brukte like godt slottet i Chantilly, like utenfor Paris, som kulisse da de lanserte sin nye Talisman i går. Det kan tydes som at de sikter virkelig høyt.

Det er klart – dersom Renault har klart å bygge en Audi A6 (eller BMW 5-Serie) som de selger til Audi A4 (eller BMW 3-Serie) -pris, har de kanskje en vinner.

Men det er selvfølgelig enkelt å minne om Renaults manglende suksess i de øvre segmenter – helt tilbake til Fregatens tid på sent 50-tall, til de siste årenes Laguna.

Den har solgt i snitt ca. 750 biler årlig de siste tyve årene, så man kan kanskje si at et salgsmål på 1000 nye Talisman i Norge det første hele salgsåret (2016) ikke er veldig ambisiøst.

Nå må det føyes til at det kommer en stasjonsvogn også til Frankfurt-utstillingen, og at av de 1000 bilene i salgsmålet er kanskje så mye som 70 prosent leasingbiler.

Det betyr blant annet at den fremdeles ganske spede forhandlerorganisasjonen ikke blir belemret med altfor mange dyre innbyttebiler – dersom salget går som man håper.

Vind i seilene
Og de siste månedenes resultater viser at man skal ta Renaults mål på alvor nå. Etter juni-resultatene virker det som om importørens mål om 4000 Renaulter i år, inkl. varebiler, er innen rekkevidde. Og da er vi enda nærmere målet om 4,5 % markedsandel i 2017.

Hvorav altså Talisman skal bli en viktig del – på tross av at de fleste vel har glemt bort at de opererer i dette segmentet (det ble solgt 2 Lagunaer i 2014!)

Jeg snakket med produktfolk som sto bak dette såkalte M2S prosjektet, og de listet opp følgende fire punkter som de viktigste kjøpsdrivende elementene for en slik bil: Emosjoner (altså design), Status, Lojalitet og Kjøreglede.

Norske landskap
Til det siste punktet kan det føyes til at denne bilen ble presentert i usedvanlig norske omgivelser. Nydelige videoer fra norske veier, med fjorder og dramatiske broer så langt øyet kunne se, pluss en rekke stillbilder som viste typiske norske landskaper og norsk natur.

«For å gi inntrykk av virkelig kjøreglede» ble vi fortalt. Men det er vanskelig å finne Lojalitets-faktoren i denne ligningen.  Jeg kan tro at en som har eid en Talisman kanskje vil bli lojal, men at en nybakt Kadjar-eier blir så lojal at neste bil blir Talisman, er vanskelig å tro.

Les: Våre førsteinntrykk av Kadjar

Status er vel heller ikke åpenbart. Kanskje inni kundens eget hode, fordi han vet har er en Early Adopter, men for BMW / Mercedes / Audi-kollegene, med sine leasingbiler, er det vanskelig å forstå hvor statusen skal finnes.

Emosjoner
Så da er Emosjoner tilbake. Vi hadde en lang prat med Laurens van den Acker, ex-Mazda (blant annet) som er Renaults designsjef, og som utrolig nok ikke er anpusten, for dette er hans femte nye bil i år – Meganen i Frankfurt blir nr. 6!

Vi kommer tilbake til hva han har gjort i neste BIL, men la det være nok å si at ingen kan ta feil av denne og main-stream tyskerne. Om det er bra eller dårlig i dette segmentet vet jeg ikke, men Talisman er en bil med kurver og former og volumer som virkelig appellerer til emosjoner.

Og da kan vi jo slå fast at dersom ti prosent av den potensielle kundegruppen reagerer positivt, emosjonelt, så har Renaults salgsfolk mer enn nok å jobbe med.

For selv om det ikke ble sagt noe om salgsmålene, er det åpenbart at et segment som årlig selger 1 million i Europa (og 8 i hele verden) – men synkende, ikke betyr mye for Renault, volummessig.

(saken fortsetter)

Synergier
De påstår også at det ikke har kostet all verden å utvikle den. Den er bygget på en ny arkitektur som er felles for hele gruppen (Renault, Nissan, Infiniti, Samsung, Dacia og Lada) og det er solide innslag av Espace her, dersom du graver dypt nok.

Alle motorene er velkjente: Bensinmotorene Energy TCe 200 og Energy TCe 150 leveres eksklusivt i kombinasjon med syvtrinns EDC dobbel clutch automatkasse.

Dieselmotorene Energy dCi 110 og Energy dCi 130 kan kombineres med sekstrinns manuell eller EDC girkasse. Twin turbo-versjon Energy dCi 160 leveres med 7-trinns EDC.

Hvilke som skal importeres til Norge er foreløpig ikke klart. Men dette utvalget forteller at vi kan komme helt ned i 95 gram.

Carlos Ghosn, Renault-Sjefen, bekreftet forresten at særlig lavere skal vi ikke vente – denne bilen skulle, sa han, ikke elektrifiseres på noen måte.

Romslig
Den måler 485 x 187 og har en akselavstand på 281 cm pluss verdens største – så det ut som – bagasjerom. Den korte prøvesitten vi hadde, før vi ble kastet ut, avslørte også Superb-plass i baksetet og masse komfort foran.

Vi fikk også vite at bilen er forbausende lett – hvor forbausende vet jeg dessverre ikke – 200 kg lettere enn Renaults største crossover, hva nå det måtte bety.

Men som sagt, vi er tidlig i introduksjonsfasen, spesifikasjonene er foreløpig ganske sparsommelige.

Velutstyrt
Hva som imidlertid er åpenbart, er at i tillegg til en spennende bakhjulsstyring (vi har vel noe tilsvarende i Espace?) vil denne ha en rekordaktig liste med komfort- og assistentutstyr. Pluss segmentets største skjerm (siden når er det blitt et argument på en bil?)

Vi kommer selvfølgelig tilbake til denne, og stasjonsvognen, når det blir mulig å kjenne nærmere på dem, og når vi har sett den fremført i frihet sammen med andre biler - og da kan vi forhåpentlig plassere dem litt bedre i markedsbildet også, når vi får antydninger om prisnivået.

PS!
Det er ikke første gang Talisman-navnet blir brukt. Forrige gang var på en spennende måkevinge Renault-konsept vist på Frankfurt i 2001.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: