VW Passat best som ladbar
AMSTERDAM: Dersom Volkswagen når sine mål, vil du mot slutten av 2016 kunne se en ladbar hybrid Passat stasjonsvogn på annethvert norsk gatehjørne. Det blåser opp til Passat-vind i Norge neste år. Og den inneholder mye elektrisk energi. Familiestore VW Passat som ladbar hybrid, med betegnelsen GTE i grillen og på bakluka, ankommer en VW-forhandler nær deg mot slutten av året. Teknikken har den til felles med Golf GTE / Audi A3 e-tron, og på samme måte som at jeg mener Golf GTE er beste Golf, gjelder det samme for Passat GTE: best til nå. Volumselger Sett i forhold til de siste års utvikling av totalsalget i mellomklassesegmentet (den såkalte D-klassen), kan Passat GTE komme til å stå for nær hvert fjerde kjøp. Som stasjonsvogn med automatgir (DSG) og utstyrspakke tilsvarende Highline, prises GTE til 431.500 kroner. De ytterst få som synes sedanmodellen er mer interessant enn stasjonsvogna slipper unna med 10.000 kroner mindre. For omtrent samme pris (rundt 445.000 kroner) får du Passat med ordinær 150 hk diesel- eller bensinmotor og DSG-girkasse. Incentiver Til sammenlikning forlanger staten 110.833 kroner i avgift for nevnte dieselutgave og 93.441 kroner for bensinvarianten (fortsatt eks. moms). I tillegg til 50 oppgitte kilometer på ren strøm (teoretisk, regn med 30-35 km i praksis), rår du over hele 218 hk (400 Nm). Elmotorens rå moment fra bunnen gir akselerasjon til 100 km/t på 7,6 sekunder, som er identisk med lillebror Golf GTE. Nå har de fleste medaljer – også de av edleste slag – en bakside. For Passat GTEs vedkommende består den i at hybridversjonen ikke kan leveres med firehjusdrift samt at bagasjerommet krympes med 117 liter. For de fleste vil 483 liter likevel være tilstrekkelig. Hybriden har samme innvendig plass som ordinær Passat. Sammenliknet med tradisjonell Passat med 150 hk bensinmotor øker hybridteknologien vekten med rundt 300 kilo. Det merkes, men ikke mer enn at Passat GTE fortsatt klarer seg bra på krevende veier – dog med komfort som tydelig prioritet. Selv om Passat GTE på grunn av avgifts-incentivene kommer gunstig ut prismessig i Norge, er den svindyr i Europa. Velutstyrt Selvfølgelig har GTE radarstyrt cruisekontroll og er rimelig pakket med førerstøttesystemer. Headup-display kommer noe senere. Selv om Passat-teknikken i prinsippet er identisk med Audi e-tron/Golf GTE, er effekten på bensinmotoren (1,4 liter) økt fra 150 til 156 hk og på elmotoren fra 102 til 115 hk, alt for å kompensere for 135 kg høyere vekt enn i Golf. Hvis det er nok strøm på batteriet, starter kjøringen på strøm. Først ved hastighet på 130 km/t kobler fossilmotoren inn. Behøves strømmen senere, lar den seg spare samtidig som det er mulig å kombinere el- og bensindrift for å oppnå maksimal ytelse. Med «tom» batteripakke fungerer Passat GTE som vanlig hybrid. (saken fortsetter) Fremtid Under førstekjøringen i Amsterdam viste VW også lading via induksjon. Bilen parkeres over en plate, elektronikken i bilen kommuniserer med strømnettet og ladingen starter. Kjent og smart, men fortsatt en god del år inn i framtiden som alminnelig ladeprinsipp for biler. For å gjøre ladingen ytterligere enkel for bileieren hadde VW programmert en robot til å koble hurtigladestasjonens kabel til bilen. Elegant, men mer underholdende enn nyttig i 2015. VW Passat GTE og andre ladbare hybrider:
Kilde: OFV/produsentene/EuroNCAP. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |