[]
[] [firmabil.no] []

Hyttekongen


Odd Erik Skavold Lystad



BRUKTBIL: Subaru Outback startet en moderne trend for over 20 år siden, en oppskrift som ikke har gått ut på dato.

Først publisert i Bil 4-2015.

Outback var ikke den første. Nøyaktig hvilken normal familiebil som en dag fikk litt ekstra plastikk og bakkeklaring først, er usikkert – jeg velger å støtte meg til kollega Winding-Sørensens ord om at «det alltid er noen førstere».

Men Outback startet den moderne trenden. For etter at Legacy fikk sin første Outback-variant i 1994 har ikke Subaru sett seg tilbake, og mange andre har kastet seg på trenden. Volvo med sine XC-varianter, Audi med Allroad, Skoda med Scout, og så videre.

Felles for alle er at de skal invitere eierne på litt offroadkjøring – eller kanskje bare vise naboen at man har hytte litt lengre opp i fjellsiden enn de fleste andre.

Og selv om det etter hvert har dukket opp flere oppjekkede familiebilvarianter fra andre produsenter uten firehjulsdrift, har nettopp drift på alle fire hjul alltid vært en viktig del av Outback-imaget.

Det gjelder også for forrige generasjon Outback – AWD, som Subaru kaller det, er standard.

Boxer
Subaru har i mange år vært synonymt med boxer-motorer, og Outback er ikke noe unntak. I Norge var det to motorer som i praksis var aktuelle. En 2,5-liters bensinmotor leverte 173 hestekrefter og 235 Newtonmeter, mens en 2-liters dieselmotor kunne by på 150 hester og 350 Newtonmeter.

Også dieselmotoren er en boxermotor – i praksis har det nok ikke annen betydning enn at tyngdepunktet på motoren blir lavere enn med en rekkemotor, noe som gir litt bedre kjøreegenskaper.

Begge motorene ble etterhvert tilgjengelig med automatgir (Lineartronic), og oppfylte dermed nordmenns drøm om den hellige treenighet; dieselmotor, automatgir og firehjulsdrift. Riktignok benyttet Subaru seg av den tidvis forhatte CVT-løsningen – men akkurat i Outback fungerte det langt bedre enn hos de fleste konkurrentene.

En motor som ikke var en fullt så het potet her til lands var den 3,6 liter store og 265 hester kraftige bensinmotoren.

Denne generasjonen Outback brøt riktignok med en solid tradisjon i Subaru-verden. De rammeløse dørene var nå historie. Sannsynligvis er det en viktig faktor til at støynivået ble kraftig redusert sammenlignet med forgjengeren.

Se opp for terrengkjøring
Kjøremessig var Outback god da den ble lansert, men ble etter hvert tatt igjen av konkurrentene, og vel så det. Innvendig er det oversiktlig og enkelt, men plastkvaliteten var nok ikke noe som skremte tyskerne.

Fortsatt er Outback såpass ny at det ikke meldes om noen store gjengangere på feilstatistikken. Men på generell basis kan det være verdt å følge med på hjuloppheng, bærearmer og kuleledd. Særlig på biler som har kjørt litt på hytteveier og krøtterstier bør få en ekstra titt under.

Dieselbilene har partikkelfilter, og som med andre biler med partikkelfilter bør bilen ha kjørt minst mulig småkjøring.

Motorteknisk har Subaru et godt rykte, men husk at bilene har registerreim.

--

Dette skrev vi:

Bil 7/2013
Alt i alt er pakkeløsningen toliters diesel på 150 hestekrefter og «Lineartronic» en utmerket kombinasjon. 350 Newtonmeter fra 1600 omdreininger gjør at motoren føles mer enn sterk nok til all vanlig kjøring. Dieselen går relativt stille og pent.

Bil 1/2014
I dette selskapet [test mot Opel Insignia Country Tourer og Volkswagen Passat Alltrack, red. anm.] oppleves Outback å være litt utdatert, men den gir et solid inntrykk av at dette er en bil som er bygget for å vare. En liten detalj som gir et signal om at byggverket er solid og skikkelig, er at bilen har god dørlyd. Det slamrer ikke som i en blikkboks når dørene lukkes.

--

Spesifikasjoner:

Subaru Outback 2.0D Automat

Motor
1989 ccm, B4 turbodiesel

Effekt
150hk/350Nm

Drivlinje
CVT, firehjulsdrift

Fart
10,5 sek., 195 km/t

Forbruk
0,63 l/mil, 166 g CO2/km

Bakkeklaring
20 cm

Dimensjoner (L/B/H)
479/182/161 cm

--

(Front)
Utseendet delte fanskaren. Vi noterer oss i hvert fall at dagens utgave er litt mer konservativ igjen.

(Hjul)
Sjekk hjuloppheng og ledd. Mye krøttersti-kjøring kan gi ekstra belastning på understell.

(Interiør)
Interiøret er solid, om enn ikke spennende. Førerstøttesystemer er det lite av.

(Motor)
Boxer-dieselen til Subaru har fått mye skryt. Sterk og fleksibel.

--

Bruktbilutvalg:

På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 28 Subaru Outback av denne generasjonen til salgs. Prisene går fra 289.500 til 543.000 kroner.

De aller fleste Outback-kundene velger å gå for høyeste utstyrsnivå. Det betyr at de lavere nivåene ikke holder seg så godt i pris. Subaru har gjort det enkelt for kundene ved å tilby pakkeløsninger på utstyr, noe som gjør det lett å sammenligne biler på bruktmarkedet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: