Alternativ premiumsedan
BRUKTBIL: Andre generasjon Lexus IS er et godt outsider-valg til de mer etablerte premiumsedanene på markedet. Først publisert i Bil 5-2015. Det var særlig førstnevnte konkurrent Lexus siktet seg inn på – første generasjon IS200 har veldig mye til felles med datidens 3-serie, blant annet en 2-liters rekkesekser. Men i 2005 dukket generasjon to (kodenavn XE20) opp. Denne gang valgte Lexus å gå litt mer sin egen retning, og satset like mye på luksusfølelsen som på sportsfølelsen. Mye utstyr, som ryggekamera, airbag til førerens knær, en avansert stabilitetskontroll og radarbasert cruisecontrol var tilgjengelig. Lexus IS scoret full pott i Euro NCAP – riktignok i 2006, men gir i hvert fall en indikasjon på hvordan den sto mot datidens konkurrenter. Audi, BMW og Mercedes fikk også fem stjerner på sine modeller i dette segmentet. Første og siste diesel Motoren er en 2,2-liters rekkefirer, med 177 hestekrefter. Dette er samme motor som sto i forrige generasjon Toyota Avensis, og ble på den tiden omtalt som «verdens reneste dieselmotor». Men der bensinkundene kunne velge mellom manuell og automatisk girkasse (begge med seks trinn), ble dieselkundene ikke gitt det valget. Der var tre pedaler eneste mulighet. Heldigvis er den manuelle girkassen presis og god – og med et sjettegir som er veldig langsteget, nesten til det ubrukelige i norske forhold. Men det er ingen skam i å kjøre i femtegir. Etter hvert som årene gikk, kom også en 200d-utgave. Det er samme motor som i 220d, men effekten ble strupet noe. 150 hestekrefter var fasiten, og det sørget for at 0-100-sprinten tok 1,3 sekunder lengre tid; 10,2 sekunder kontra 8,9. Dieselhistorien til Lexus sluttet like fort som den begynte. Med exiten til denne generasjon IS ble det også exit for Lexus med dieselmotor. Nå er det bensinhybrid som gjelder – i alle modellrekker. Det har riktignok vært meldt om problemer med toppakningen. Et godt tips er å sjekke at kjølevæska ikke ser ut og lukter som eksos. Dieselmotoren er også utstyrt med partikkelfilter, og dette kan tette seg ved mye småkjøring. En «utblåsning» (noen gode drag med høyt turtall) i ny og ne hjelper mye – men det kan hende filteret må renses. Det er i så fall ingen stor jobb. Sjekk også at clutchen tar som den skal. Om det rykker og nykker, kan det indikere problem med svinghjulet. PS: Om diesel ikke er noe for deg, og V6eren blir for puslete: Det kom også en BMW M3-killer i Lexus IS-F. V8, 423 hestekrefter og et lydbilde ut av en annen verden. Ingen skal påstå at Lexus er kjedelig … -- Dette skrev vi: Bil 6/2007 BilNorge 28.03.2011 -- Motor Effekt Drivlinje Fart Forbruk Dimensjoner (L/B/H) Bagasjeromsvolum -- (Generelt) (Interiør) (Motor) (Hjul) -- Bruktbilutvalg: På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 3 Lexus IS av denne generasjonen til salgs – alle IS220d. Prisene går fra 208.000 til 239.000 kroner. Det lille utvalget skyldes naturligvis begrenset salg av bilen som ny. En av hovedårsakene er nok at Lexus droppet stasjonsvognvarianten med andre generasjon IS. Lexusene hadde greit med utstyr som standard, men mange la likevel på litt ekstra. Skinnseter, navigasjon og stor stereo er populært. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |