Toppløse tyskere i vårsola
BILTEST: Vind i håret. Smil om munnen. Vår i luften. Sol på himmelen. Alt er klart for årets kabriolet-sesong. Først publisert i Bil 7-2015. Dette er det nærmest umulig å slå, tenkte jeg – og funderte på en finte til kveldens fotballøkt. Jaggu var det mulig å slå følelsen. For et soltak er vel og bra, men det aller beste må jo være å droppe taket totalt. Velkommen til årets kabriolet-duell! I det røde hjørnet står Audi A3 – med 1,4 liters bensinmotor og 140 hestekrefter. I det sølvfargede hjørnet (selv om jeg gjerne skulle hatt blå, både for utseendets og retorikkens skyld) venter nykommeren BMW 220i – med to-liters bensinmotor og 184 hestekrefter. Det er kanskje ikke fair play å la to biler med såpass stor forskjell i effekt duellere, tenker du? Men så enkelt er det ikke. Andre førsteinntrykk Og «førsteinntrykket» av dagens røde duellant bekrefter minnet fra i fjor. Det starter med interiøret. A3-interiøret er så stramt og ryddig at det burde være et forbilde for alle andre biler i denne klassen. Hvordan det kan fremstå som så enkelt, men unngå følelsen av at det er spartansk, er rent forbilledlig. A3 noterer seg også et stort pluss for at informasjonsskjermen i dashbordet kan felles ned under kjøring. Det er spesielt behagelig ved mørkekjøring, og det hvite bakgrunnslyset i instrumenter og brytere forøvrig er veldig lettlest og informativ. BMW har et langt mer tradisjonelt interiør – lett vinklet mot føreren. Det hele er veldig «BMWsk», og iDrive er fortsatt noen knepp foran Audis MMI-system når det gjelder brukergrensesnitt og navigering i infotainmentsystemet. Og det sier egentlig mest om iDrive – for MMI har med årene også blitt særdeles lettbrukt og elegant. De spinkle eikene og navet på BMW-rattet klarer ikke skjule den klumpete rattstammen – og det hele ser litt merkelig ut. Da får jeg heller leve med at Audi-rattet har flat bunn, noe jeg overhodet ikke skjønner poenget med. Jeg kaster meg ut i trafikken, og konstaterer kjapt at 1,4-literen i Audien er fleksibel og fin – og ikke høres den ut som en strikkmotor heller. LES VIDERE: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |