[]
[] [firmabil.no] []

Stil og fremkommelighet


Tekst og foto: Øivind Skar



BILTEST: Produsentene av testbilene hevder begge å ha de beste firehjulsdriftsystemene i klassen. Så hils på kliss nye Jeep Renegade og den noe tilårskomne Mini Countryman ved foten av Vikersundbakken.

Først publisert i Bil 4-2015.

Alle porter sto vidåpne knappe to uker før world cup-rennet. Noen titalls arbeidere holdt på med sitt, og ingen løftet et øyelokk da jeg etter noen tidels sekunds nøling ga gass og rullet opp foran Vikersundbakken. BilNorges Terje Ringen fulgte tett bak.

Foran oss lå sletta vidåpen, og bare sunt bondevett avholdt meg fra å legge inn passende gir for å teste terrengegenskapene til Jeep Renegade i unnarennet på verdens største hoppbakke. Jeg har tross alt forsert unnarennet på OL-bakken på Lillehammer nedenfra og opp for 21 år siden. Det var riktignok med en råsterk tråkkemaskin, men Jeep skryter jo hemningsløst av terrengegenskapene til Renegade. Bare å vri det lille hjulet til snøsymbolet lyser, og legge ivei.

Plutselig slo det meg at nedslaget kanskje ikke kom til å bli like elegant som da Johan Remen Evensen satte bakke- og verdensrekord med 246,5 meter i 2011. Og hva om jeg satte meg fast, eller rett og slett kom til å rutsje baklengs ned til hånlig latter fra anleggsarbeiderne?

Så Ringen og Skar lot galskap være nettopp hva det er. Bilene hadde jo allerede kjørt noen mil på veier vegvesenet slett ikke burde være bekjent av, og vist hva de duger til. De skulle ikke komme til å skuffe under resten av testen heller.

Nyeste Jeep
Det hele startet med Renegade, Jeeps nyeste modell som både er ekte Jeep uten å ha satt sine hjul i Amerika, og dernest halvbror til Fiat 500 X som lanseres utpå våren. Men hvem er konkurrenten til en bil som ser så voksen ut at den når som helst er klar for langt mer enn urban jungel, og samtidig ikke dekker mer parkeringsareal enn en helt vanlig Golf?

Kanskje Opel Mokka som er omtrent akkurat like stor utvendig, men trangere innvendig? Eller de noe større Toyota RAV4 og Mazda CX-5?

Valget falt på Mini Countryman fordi den i samme grad som Jeep Renegade først og fremst henvender seg til entusiastene.

Så hvorfor la to så ulike biler duellere?

Jo, vi ville finne ut om Jeep er i nærheten av å matche Minis kjøreopplevelse, og dernest om Mini Countryman lever opp til navnet og henger med Jeep der asfalten slutter.

Og vil du vite kortversjonen av svaret? Det ble JA på begge spørsmål.

Det oser macho av Renegade uten å bli vulgært. Alle som liker SUV vil finne seg til rette i denne 410.000-kroners bilen med deilig, oppvarmet ratt. Utstyrt med 18 tommer store hjul (16 tommer er standard, men fislete) klyver jeg rett inn i bilen vel vitende om at med 20 cm bakkeklaring og låsbart firehjulstrekk setter jeg meg først fast på ganske utilgjengelige steder.

Først opp, så ned
Countryman, med senket sportsunderstell (gudene må vite hvorfor noen senker en bil etter at den først er løftet for bedre framkommelighet!), signaliserer ikke annet til omgivelsene enn at den er annerledes enn alt annet som ruller på veinettet.

Så skal det vise seg at der biler kan kjøre lovlig, tok Mini seg like godt fram som Jeep. Bakkestart i bratte bakker og på skikkelig vinterføre gikk like lett for begge, og da vi kjørte Jeepen opp på to hjul i en grøftekant, var den nesten ikke til å rikke. En stund lurte jeg på om naboen måtte tilkalles for å få meg videre selv om jeg sto på så godt som flat mark og spant. Hjulene med førsteklasses friksjon sto derimot helt stille.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

LES VIDERE:

- Del 2

- Konklusjon

- Testdata


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: