[]
[] [firmabil.no] []

Utsetter Arocs for «tortur-test»


Brede Høgseth Wardrum



I stekende hete ute i Australias ødemark må en ny ekstremversjon av Mercedes-Benz Arocs nå vise hva den er god for.

En av syretestene lastebilen utsettes for er å frakte et 110-tonns «road train» lastet med sement, gjennom Australias enorme og beintøffe outback-områder.

Ruten strekker seg over en distanse på 2.800 kilometer, fra Cockburn sementfabrikk i Perth til Wheatstone gassanlegg i Onslow i regionen Pilbara.

 Får det ikke mye tøffere

Etter hvert vil totalvekten på vogntoget (vekten av bil, henger og last) øke til 150 tonn, dersom den første turen blir bestått. Ikke rart det australske magasinet Cars Guide omtaler det hele som en «tortur-test».

– Dette er den tyngste kombinasjonen vi kjører. Det er en lang rute i et varmt klima. Du får det ikke mye tøffere enn dette, sier transportøren Danny Matic i en pressemelding fra Mercedes-Benz Australia.

Hans firma, Matic Transport, er et av flere transportselskaper som på oppdrag fra Daimler Trucks Australia nå utfører omfattende tester av neste generasjon i Actros-familien, og nyeste versjoner av Arocs. Totalt er 17 ulike varianter ute for testing i Australia og New Zealand.

16-liters sekser

Arocs 2663LS er navnet på bilen som Matic nå har tatt i bruk. Mercedes selv omtaler den som en «ekstremversjon» av modellen.

Mens de største og tyngste bilene ofte har vært utstyrt med V8-motorer, har Mercedes-Benz ifølge Cars Guide valgt å gå ned til seks sylindre i de nye Actros og Arocs-modellene.

Motoren har 16 liter slagvolum og en effekt på mellom 517 og 630 hestekrefter. Ifølge Mercedes gir motoren et dreiemoment på 2.500 Newtonmeter allerede ved 800 omdreininger, mens maks moment er 3.000 Newtonmeter.

Matic har satt en sjåfør som til daglig kjører Actros for å testkjøre den nye Arocsen, og lover at de skal komme tilbake med detaljerte tilbakemeldinger etter hvert.

– Vi planlegger å la bilen få jobbe virkelig hardt, sier Danny Matic.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: