[]
[] [firmabil.no] []

Gedigen Hyundai


Terje Ringen



Hos oss er Hyundai mest kjent for melk-og-brød produkter. Men de vil ha et ord med i laget i de mer luksuriøse segmentene også.

Hyundai benyttet Los Angeles County Museum of Art (LACMA) da de avduket sin nye konseptbil til en engere krets.

Snart får litt flere se Vision G Concept Coupe på Pebble Beach – der avvikles nemlig den årlige Concours d’Elegance søndag 16. august.

Global
– Bilen ble designet etter innspill fra våre designere verden rundt, men ble ledet av vårt amerikanske team, sier Peter Schreyer, president og toppsjef for Hyundai/Kia design. – Vi ønsker at designen skal fremheve bilens ytelser, uten at det blir vulgært eller for jålete.

Sentralt i utviklingen er begrepet «chivalry» - et sammensatt ord som best kan beskrives som at man ikke trenger å skrike for å bli lagt merke til og respektert. Til tross for størrelse og dramatisk linjer ønsker Schreyer at Vision G skal fremstå som realistisk og nøktern.

I bevegelse
Eksteriøret kjennetegnes av et langt panser, høy skulderlinje og coupé-formet tak. Bilen skal gi inntrykk av å være i konstant bevegelse, selv når den står stille.

- Det er tross alt stort sett når den står stille at eieren ser bilen sin, sier Christopher Chapman, sjef for Hyundais amerikanske designsenter og ansvarlig for Vivion G.

Motoren i konseptbilen er hentet fra konsernets «delehylle» - en 5,0-liters V8 med 420 hestekrefter og et dreiemoment på 519 Newtonmeter.

Vision G er nok primært rettet mot markedene i Nord-Amerika og Midtøsten samt nyrike russere og kinesere. Men den luksuriøse Hyundai Genesis selges i utvalgte europeiske markeder – blant dem er ikek Norge. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: