Hyundai tar sats med Tucson
Hyundai er tilbake med Tucson og satser igjen tungt for å vinne fram i den stadig voksende klassen for familiestore SUV-er. Egentlig er det tredje generasjon av SUV-en Tucson koreanske Hyundai i disse dager lanserer i Norge, den het bare ix35 fra 2009 fram til i sommer. Og fortsatt er den halvbroren til Kia Sportage. De to deler ikke bare plattform, men det meste av teknikken, så studerer du nye Tucson grundig, så vet du hva som er i vente når Kia om ikke lenge oppgraderer Sportage. For akkurat som hos Audi i VW-konsernet, kommer gjerne Hyundai før Kia med konsernets siste teknologinyvinninger. Her er nok å nevne en ny dobbeltcluch-girkasse til erstatning for en fullstendig utdatert, og altfor tørst, tradisjonell automatgirkasse. Kia må fortsatt slite med sistnevnte i noe tid. Best i baksetet Nedlagte bakseterygger gir dessuten helt flat lastelengde i et 1500 liter stort rom. Med baksetet i bruk laster Tucson 513 liter. Ikke best i klassen, men det plasserer bilen i det øvre bagasjeromssjiktet. Fordi dørene ikke dekker dørterskelen er det lett å bli skitten på buksebeina når man skal ut og bilen er møkkete. Førerplassen er også helt grei, men ganske konservativt bygd med tradisjonell instrumentering. Heldigvis har Hyundai holdt seg borte fra å gjøre viktige funksjoner skjermbasert. Knipen på førerstøttesystemer Samtidig mener jeg at når prisen nærmer seg en halv million holder det ikke med cruisekontroll. Den bør være aktiv slik at bilen følger trafikkens fartsnivå, samt håndterer køkjøring slik tilsvarende teknikk gjør på langt rimeligere biler med opprinnelse nord i Europa. Selv om Tucson med drift på alle hjul ser ut som om den kan klare seg greit der veien slutter, og faktisk også gjør det selv om bakkeklaringen ikke er mer enn 17,2 cm, er den like gjerne en høybygd stasjonsvogn med drift bare på forhjulene. Av elleve varianter i prislisten er sju av dem firehjulsdrevet og seks av AWD-modellene har automatgir. Dette er motor/drivlinjeprogrammet:
Flest med AWD Jeg var så vidt innom den omfattende utstyrspakken som på toppmodellen av Tucson inneholder to trinns varme i baksetet, varme i rattet og eldrevet hekkluke. Men hvor er de kjekke varmetrådene i frontruta, skiltleseren og fotgjengergjenkjennelsen? Mest av alt synes jeg Hyundai tar for godt betalt for flere av Tucson-variantene, og selv oppunder den halve millionen i pris lukter det lite premium av all hardplasten inne i bilen. Hyundai Tucson og aktuelle konkurrenter:
* Ikke automat i kombinasjon med 4x4 Artikkel fra www.firmabil.no URL: |