[]
[] [firmabil.no] []

Nytt barn i C-Klassen


Jon Winding-Sørensen
Terje Ringen



Så er bildene av den nye C-Klasse Coupéen offisielle. «Moden» er et uttrykk Mercedes bruker. Tenker de på designen eller kundene?

La oss gå litt bakover i tid. Før årtusenskiftet eksisterte det ingen C-Klasse Coupé, men det var ingen stor hemmelighet at CLK,  som debuterte i 1997, var basert på samme plattform som C-Klasse.

Forvirrende
Den kom i nytt opplag i 2003, men da andre generasjon CLK avled i 2009 ble den ikke erstattet med en ny CLK. Neida, nå het etterfølgeren E-Klasse Coupé, selv om den fortsatt delte plattform med C-Klasse - ikke E-Klasse, som navnet indikerte.

Noen av dere husker også den kompakte C Sportcoupé som ble debuterte i 2000 som en direkte konkurrent til BMW 3-serie Compact.      

Da denne fikk en omfattende facelift i 2008, byttet den også betegnelse til CLC. Den modellen fikk et kort liv, allerede i 2011 var den ved veis ende.

Skjønner du hvorfor Mercedes har besluttet å forenkle nomenklaturet sitt

Endelig C Coupé
Men historien slutter ikke der, for samme år debuterte endelig den første C-Klasse Coupé. Den hadde det meste til felles med sedanen fra 2007, men var utvilsomt mer sportslig satt opp og hadde, selvsagt, to dører og coupé-formet takbue.

Nå er altså tiden snart moden for andre generasjon C-Klasse Coupé. Det er selvfølgelig vanskelig å kommentere et utseende (bil, arkitektur, menneske) bare på fotografier, men vi kan i hvert fall slå fast at den nye C-Klasse Coupeen er mye lenger unna sedanen enn forrige generasjon var. 

(saken fortsetter)

Inspirert av storebror
I Mercedes’ tilfelle virker det nesten som om designerne har sett mer på S-Klasse designen enn på det egentlige utgangspunktet. I hvert fall da de tegnet hekken.

Rammeløse dører er selvfølgelig en spesialitet (selv om de har beholdt B-stolpen) og hekken har også de horisontale baklysene som ser ut til å være reservert coupeer hos Mercedes.

Bilen er litt lenger enn sedanen, på tross av at den bygges på den samme MRA-plattformen som sedan og stasjonsvogn. 

Det kan jo hende det har kommet interiøret til gode, og ikke er der for at det skal bli plass til enda større motorer. Den er også lavere enn sedanen, jeg kan ikke de utvendige målene ennå, men fjæringen er i hvert fall senket 15 millimeter.

Den har selvfølgelig alle hjelpesystemene som allerede finnes i donor-modellen. Noen er allerede forbedret, for eksempel oppfatter nå nødbremsen også trafikk på tvers, og den opparbeider enda høyere bremsetrykk når den syns det er nødvendig.

GPS-styrt
Jeg er ikke helt sikker på om C-Klassen i dag har GPS-styrt klimaanlegg heller. Sånn som sier fra til anlegget når man nærmer seg en tunnel, slik at innstillingene må endres litt. 

Men interiøret ser egentlig kliss likt ut, bortsett fra at baksetene selvfølgelig er annerledes, og stolene foran ser ut til å bevege seg i den sportslige retningen.

To dieseler, 170 og 204 hk, og en 1,6-liters bensin (156 hk) pluss noen to-litere på inntil 245 hk.

I desember er den klar, sier produsenten, som samtidig minner om at den åpne utgaven kommer neste år en gang. 

Prisen? 

Aner ikke, men sjekk ut konkurrentene, BMW 4-Serie og Audi A5.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: