[]
[] [firmabil.no] []

Økt sikkerhet for fri fart


Terje Ringen
Tekst og foto



Eierne av Nürburgring lover å ta grep for å øke sikkerheten på banen. Dermed blir den innførte fartsgrensen snart en saga blott.

Capricorn Nürburgring GmbH (CNG) presenterte denne uken et sett med tiltak for å øke sikkerheten på den legendariske Nordsløyfa.

Til stede ved konferansen var det tyske motorsportforbundet (DMSB), bilistorganisasjonen ADAC, bilprodusenter samt organiserende klubber og utøvere i regionen.

Etter en ulykke i mars, der en tilskuer ble drept, ble det innført fartsbegrensninger på banen som brukes flittig av både racingteam, bilprodusenter og privatpersoner.

Prioritert
-Sikkerhet på Nordsløyfa under race, men også under testing og «tourist rides», er vår høyeste prioritet, sa Carsten Schumacher, adm. direktør for CNG under rundebordskonferansen mandag.

-Sammen med alle involverte parter foretar vi en grundig analyse av situasjonen og utarbeider tiltak for å øke sikkerheten, spesielt for tilskuere rundt banen, sier Schumacher til banens offisielle nettside

Det skal settes opp nye gjerder på utsatte seksjoner, og enkelte områder blir fysisk stengt for tilskuere. I tillegg skal de mest slitte delene av banen, som ble åpnet i 1927, få nytt dekke.

Fra november til starten av 2016-sesongen skal 7 av 16 planlagte tiltak gjennomføres.

Unik testbenk
-Nordsløyfas unike karakter skal opprettholdes. Det er ikke bare viktig for motorsporten, men også for bilindustrien som har testet biler her i årtier, sier Schumacher.

Mange bilprodusenter har bygget dedikerte testanlegg i nær tilknytning til banen, og det går sjelden en uke uten at vi får spionbilder av kamuflerte prototyper fra vårt nettverk av spionfotografer.

På vegne av de 22 ekspertene som deltok på konferansen sier Hans-Joachim Stuck, president i DMSB:

-Alle parter ønsker å bevare den unike banen, men samtidig vet vi at sikkerheten må forbedres. Planene som nå er lagt frem av eierne får bred oppslutning blant delegatene på konferansen.

Neste steg er å sende en offisiell søknad om fornyelse av banelisensen som utløper ved årsskiftet til det internasjonale bilsportforbrundet (FIA) og DMSB.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: