[]
[] [firmabil.no] []

Snart klart for F-Pace


Terje Ringen



Det nærmer seg bilutstilling i Frankfurt, og der skal Jaguar avduke sin nye SUV. I dag røper de litt mer om hva vi har i vente.

Vi har fortsatt ikke fått noen tekniske data på Jaguar F-Pace, men det har ellers ikke manglet på styrte lekkasjer rundt denne for Jaguar så viktige modellen.

Ryktene har versert i mange år, men materialiseringen startet med en knallblå C-X17 Concept på bilutstillingen i Frankfurt for to år siden. Et par måneder senere sto den samme bilen i kinesiske Guangzou – nå i en mer diskret, gyllen innpakning.

I januar avslørte Jaguar navnet på bilen, og litt mer om egenskapene i generelle vendinger. Etter det har vi servert spionbilder her på BilNorge.no, og under årets Tour de France dukket den jammen opp som lederbil i samarbeid med Team Sky. Fortsatt lett kamuflert.

Fargerik
Nå, bare uker før IAA i Frankfurt, kommer nok en styrt lekkasje. Kamuflasjen er byttet ut til en som er mer fargerik og iøynefallende, så det er ingen tvil om at de som skulle se en, vil bli fascinert.

Det Jaguar ønsker å formidle denne gangen, er at F-Pace ikke er noen tolv-på-dusinet SUV, men at den er fylt med de egenskaper Jaguar-eiere setter så stor pris på: Den uovertrufne miksen av sport og komfort.

Den har ifølge pressemeldingen «sportsbil-utviklet chassis som er perfeksjonert på de samme krevende veiene som alle andre Jaguar-modeller – dette for å sørge for dynamiske egenskaper i toppklassen.»

«Dette er en høy-ytelses crossover designet rundt mennesker som elsker å kjøre», heter det videre.

(saken fortsetter)

Ekte Jaguar
Så loves vi at «F-Pace skal belønne førere og passasjerer med en blanding av dynamikk og komfort som er ulikt alt annet i segmentet. Enten den kjøres på krevende fjellveier, svingete landeveier eller raske motorveier skal F-Pace levere respons og presisjon på aller ypperste nivå.»

-Vi har ikke inngått noen kompromisser eller unntak, F-Pace måtte bli en ekte Jaguar og levere en type DNA våre kunder forventer, sier sjefingeniør Mike Cross.

Beskrivelsen høres ut til å passe svært godt på Porsche Macan, den mest sportslige SUV / crossover vi noensinne har kjørt.

Og om F-Pace beholder målene fra konseptbilen, 472 x 196 x 165 centimeter over en akselavstand på 290 cm, blir den heller ikke veldig ulik Macans 468 x 192 x 162 cm over en akselavstand på 280. Bare litt større i alle retninger.

Du skal få flere opplysninger når bilutstillingen i Frankfurt åpner for pressen, og ikke minst, etter at vi har fått satt oss bak rattet p et eksemplar.

Jaguar F-Pace kommer på markedet i 2016.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: