[]
[] [firmabil.no] []

Åpen S-Klasse i all sin prakt


Terje Ringen



I dag har Mercedes offentliggjort et stort galleri av sin kommende S-Klasse Cabriolet. De sikter seg inn på det mest eksklusive på markedet.

Det har ikke manglet på forhåndsreklame om denne modellen. Basert på et første bilde skrev vi en omtale 16/8. En ukes tid senere hadde vi en ny omtale der vi bl.a. så på noen av røttene til den staselige bilen. 

Og nå, to uker før pressedagen i Frankfurt, får vi ytterligere detaljer og et stort bildegalleri av den første fireseters Mercedes Cabriolet siden 1971.

Den blir for øvrig sjette variant basert på nye S-Klasse etter kort og lang Mercedes-Benz S-Klasse, Mercedes-Maybach S600 / S500 og den enda større og staseligere Pullman-utgaven, samt den nærmeste slektningen, S-Klasse Coupé

Komplett familie
Lette materialer er brukt i utstrakt grad for å holde vekten på tilnærmet samme nivå som coupéen, på tross av ekstra forsterkninger og en avansert takkonstruksjon. Og avanserte «veltebøyler» som spretter opp om uhellet skulle være ute ved hjelp av pyroteknikk.

– To år etter lanseringen av S-Klasse er familien nå komplett. Vi har aldri tidligere tilbudt seks varianter i luksusklassen, og vi har heller aldri oppnådd tilsvarende suksess i denne klassen som i dag, sier Prof. Dr. Thomas Weber, styremedlem i Daimler.

Trolig vet Mercedes hva de snakker om når de sier at de bygger verdens mest komfortable kabriolet, for det fins noen virkelig luksuriøse modeller fra Bentley og Rolls-Royce som deres kunder vil sammenligne med.

Komfort i høysetet
På komfortsiden fremhever de Aircap (automatisk vindbeskyttelse) og Airscarf (varm luft fra nakkestøttene), oppvarmede armlener og seter, samt et intelligent klimaanlegg som skal være like effektivt enten man kjører lukket eller åpent.

En smart løsning er på plass også i bagasjerommet. Når taket åpnes, brettes det sammen og legges i et dedikert område i bagasjerommet. Kalesjen separeres fra bagasjen ved hjelp av et elektrisk drevet deksel.

Soft-toppen leveres i fire farger – sort, mørk blå, beige og mørk rød. Den åpnes og lukkes i løpet av 20 sekunder i hastigheter på inntil 60 km/t. Stjernen på koffertlokket kan brukes for å åpne lokket manuelt, men den skjuler også et kamera for rygging og 360-graders visning.

(saken fortsetter)

Kraftpakke
V8-motoren i S500 Cabrio har et slagvolum på 4663 ccm, 455 hestekrefter og et maks dreiemoment på 700 Newtonmeter fra 1800 omdreininger og er koblet til en 9-trinns automatgirkasse.

For den som er opptatt av forbruk er det oppgitt til 0,85 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 199 gram per kilometer.

Airmatic luftfjæring er standard, og alt av komfort- og sikkerhetsutstyr som tilbys til S-Klasse, er også tilgjengelig for den åpne utgaven.

Målene er ganske identiske med S-Klasse Coupé – nemlig en lengde på 5027 mm, en bredde på 1899 mm og en høyde på 1417 mm. Rundt 60 prosent av komponentene deles mellom de to modellene, og Mercedes skryter av at sågar stivheten er den samme i Cabrioleten.

Muskelbunt
De som ønsker enda mer krefter kan velge Mercedes-AMG S 63 4 Matic Cabrio. Denne har en 5,5-liters bi-turbo V8 med 585 hk og et dreiemoment på 900 Nm.

4Matic firehjulsdrift sørger for å overføre kreftene effektivt til asfalten slik at null til hundre går unna på 3,9 sekunder.

Nye S-Klasse Cabrio har verdensdebut i Frankfurt om to uker, og leveringene starter våren 2016. De store markedene er USA og Japan, for kineserne vil helst sittet beskyttet under tak så de slipper å puste inn for mye smog. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: