Åpen S-Klasse i all sin prakt
I dag har Mercedes offentliggjort et stort galleri av sin kommende S-Klasse Cabriolet. De sikter seg inn på det mest eksklusive på markedet. Det har ikke manglet på forhåndsreklame om denne modellen. Basert på et første bilde skrev vi en omtale 16/8. En ukes tid senere hadde vi en ny omtale der vi bl.a. så på noen av røttene til den staselige bilen. Og nå, to uker før pressedagen i Frankfurt, får vi ytterligere detaljer og et stort bildegalleri av den første fireseters Mercedes Cabriolet siden 1971. Den blir for øvrig sjette variant basert på nye S-Klasse etter kort og lang Mercedes-Benz S-Klasse, Mercedes-Maybach S600 / S500 og den enda større og staseligere Pullman-utgaven, samt den nærmeste slektningen, S-Klasse Coupé. Komplett familie – To år etter lanseringen av S-Klasse er familien nå komplett. Vi har aldri tidligere tilbudt seks varianter i luksusklassen, og vi har heller aldri oppnådd tilsvarende suksess i denne klassen som i dag, sier Prof. Dr. Thomas Weber, styremedlem i Daimler. Trolig vet Mercedes hva de snakker om når de sier at de bygger verdens mest komfortable kabriolet, for det fins noen virkelig luksuriøse modeller fra Bentley og Rolls-Royce som deres kunder vil sammenligne med. Komfort i høysetet En smart løsning er på plass også i bagasjerommet. Når taket åpnes, brettes det sammen og legges i et dedikert område i bagasjerommet. Kalesjen separeres fra bagasjen ved hjelp av et elektrisk drevet deksel. Soft-toppen leveres i fire farger – sort, mørk blå, beige og mørk rød. Den åpnes og lukkes i løpet av 20 sekunder i hastigheter på inntil 60 km/t. Stjernen på koffertlokket kan brukes for å åpne lokket manuelt, men den skjuler også et kamera for rygging og 360-graders visning. (saken fortsetter) Kraftpakke For den som er opptatt av forbruk er det oppgitt til 0,85 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 199 gram per kilometer. Airmatic luftfjæring er standard, og alt av komfort- og sikkerhetsutstyr som tilbys til S-Klasse, er også tilgjengelig for den åpne utgaven. Målene er ganske identiske med S-Klasse Coupé – nemlig en lengde på 5027 mm, en bredde på 1899 mm og en høyde på 1417 mm. Rundt 60 prosent av komponentene deles mellom de to modellene, og Mercedes skryter av at sågar stivheten er den samme i Cabrioleten. Muskelbunt 4Matic firehjulsdrift sørger for å overføre kreftene effektivt til asfalten slik at null til hundre går unna på 3,9 sekunder. Nye S-Klasse Cabrio har verdensdebut i Frankfurt om to uker, og leveringene starter våren 2016. De store markedene er USA og Japan, for kineserne vil helst sittet beskyttet under tak så de slipper å puste inn for mye smog. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |