[]
[] [firmabil.no] []

Slik skal Porsche kutte utslipp


Terje Ringen



Også Porsche må forholde seg til de stadig strengere utslippskravene. Nå lanseres nye motorer med turbo over hele fjela.

Vi har sett det fra den ene produsenten etter den andre de siste årene, og nå er turen kommet til Porsche.

Heretter blir samtlige 911-motorer utstyrt med turbo for å redusere forbruk og utslipp. Puristene må innse at slaget er tapt – ren sugemotorer er over og ut.

Porsche holder fast ved sin tradisjonelle layout – fortsatt er det sekssylindrede boxere som gjelder, men heretter altså med pustehjelp.

Mindre volum – mer effekt
Den nye motorgenerasjonen med bi-turbo har et slagvolum på tre liter, ned fra henholdsvis 3,4 og 3,8 liter for Carrera og Carrera S. Men begge har fått 20 ekstra hester slik at en 911 Carrera nå kan skilte med 370 hk og en Carrera S med 420.

Maks dreiemoment er økt med 60 Newtonmeter til henholdsvis 450 og 500 Nm – og så kommer en av de store fordelene med bi-turbo: momentet er til stede i hele området mellom 1700 og 5000 omdreininger mens du tidligere måtte opp i 5600 før du møtte det.

Nå er selvsagt noe av gleden med å kjøre en sportsbil å jage turtall, og det får du fortsatt lov til – du møter ikke sperra før ved 7500 omdreininger. Det er høyt for en turbomotor, selv om det er 300 o/min. lavere enn ved de utgående sugemotorene.

Sparer tid og utslipp
Porsche hevder den nye motorserien har rundt tolv prosent lavere utslipp enn dagens motorer. Som eksempel nevner de at 911 Carrera med PDK girkasse har et snittforbruk på 0,74 liter på mila (ned fra 0,82) mens en Carrera S med samme kasse bruker 0,77 l/mil (ned fra 0,87).

Også når det kommer til ytelser har turboene positiv påvirkning. Akselerasjonen til 100 kappes med to tideler, og en 911 Carrera S med PDK og Sport Chrono pakke gjør nå denne øvelsen på 3,9 sekunder.

Toppfarten er også økt – nye 911 Carrera har en toppfart på 295 km/t (+ 6 km/t) mens Carrera S når opp til 308 km/t (+ 4 km/t).

(saken fortsetter)

Hverdag og fest
Om du kombinerer din nye 911 Carrera med Sport Chrone, får du for første gang et hjul på rattet der du kan velge mellom fire kjøremodi – Normal, Sport, Sport Plus og Individual.

I kombinasjon med PDK girkasse har velgeren en ekstra «Sport Response»-knapp. Når denne er trykket inn settes drivlinjen for maks akselerasjon i 20 sekunder, for eksempel når du vil foreta en kjapp forbikjøring.

PASM (Porsche Active Suspension Management) er for første gang standard i samtlige 911-modeller, og ifølge Porsche er spennet mellom maks sportslighet og maks komfort større enn noensinne.

PASM senker bilen med 10 mm og gir større stabilitet i raske kurver. I tillegg har den nye generasjonen støtdempere større spredning i karakteristikken for å øke komfortnivået, og samtidig spisse de sportslige sidene ytterligere.

Bedre feste
Nye felger har dekk med lav rullemotstand og bedre ytelser, og felgene bak er 0,5 tommer bredere for å romme dekk med bredde 305 mm i stedet for 295 mm.

911 Carrera S kan leveres med aktiv styring av bakhjulene, noe som øker stabiliteten ved raske filskift og reduserer svingdiameteren – en fordel ved kjøring trange bygater.

Porsche kan også levere et hydraulisk system som kan øke bakkeklaring foran med 40 mm når du skal inn i parkeringshus med bratte ramper, eller kjøre over aggressive fartsdempere.

Standard på de nye 911 Carrera-modellene er også et nytt PCM infotainment-system med 7-tommers skjerm.

Kosmetiske detaljer som skiller de nye 911-modellene fra dagens er nye lykter med firepunkts LED kjørelys, nye baklykter, nye dørhåndtak og nytt motordeksel med vertikale lufteribber i stedet for horisontale. Du skal med andre ord se godt etter for å oppdage dem.

De nye modellene er på plass i desember.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: