[]
[] [firmabil.no] []

Verdens mest luksuriøse SUV


Terje Ringen



Når Bentley lanserer Bentayga er det ingen tvil – dette er verdens mest luksuriøse SUV. Ingen over, ingen ved siden.

Vi var skeptiske da den første konseptbilen dukket opp i Genève våren 2012 – var dette virkelig seriøst ment fra Bentleys side? Så ekstrem var den at kollega Stein Pettersen brukte overskriften: Dette er ikke Photoshop! 

Men Bentley har tydeligvis hørt på reaksjonene, for når Bentayga nå endelig debuterer i ferdig form i Frankfurt, har den fått en riktig så tiltalende design. Med sine solide mål er den en typisk Bentley fra ytterst til innerst, med alt det innebærer av luksus, komfort og hi-tech.

Klassisk
Du trenger bare å se fronten for å oppdage familielikheten – de runde LED-lyktene og «her-kommer-jeg-grillen» er typisk Bentley.

Og vi tror dem når de sier de har laget verdens fineste interiør der metall, tre og skinn matcher hverandre perfekt.

Forsetene har 22-veis justering, inkludert justerbare sidestøtter i sittepute og rygg. Komforten forsterkes ytterligere gjennom et massasjesystem med seks program, varme og ventilasjon.

Du kan velge om du vil ha din Bentayga med fire eller fem seter. Går du for to separate bakseter har disse 18-veis regulering og inkluderer massasje, ventilasjon og fothvilere.

For å gi maks komfort i kabinen er det montert en fast vegg bak baksetene. De som kjøper en bil i denne klassen får andre til å ta seg av frakt av større gjenstander enn de som får plass i det 430 liter store bagasjerommet.

En elegant detalj er det uttrekkbare setet i bagasjerommet som er velegnet når du skal beskue et vakkert landskap.

Kultiverte muskler
Motoren er også et stykke ingeniørkunst – den seksliters W12-motoren med bi-turbo varter opp med hele 608 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Newtonmeter. Du når de første hundre etter 4,1 sekund, og bilen har en toppfart på 301 km/t.

Det holder trolig til at Bentley har ordene i behold når de omtaler den som verdens kraftigste og raskeste SUV, men jeg blir ikke veldig overrasket om noen av tuningspesialistene har lagd en bil som er enda kraftigere og enda raskere.

Det er ikke bare på asfalt Bentayga skal ta seg trygt frem. Den har en omfattende pakke med hjelpemidler som også skal takle svært utfordrende terreng via Bentley’s Drive Dynamic Mode. De som ønsker en enda mer ekstrem bil, kan bestille Responsive Off-Road Setting.

(saken fortsetter)

Hi-tech
Selvsagt finner du alt av moderne elektroniske hjelpere, som adaptiv cruise-kontroll med stop&go. Prediktiv cruise-kontroll bruker GPS-data for å «lese» vei og trafikkskilt slik at den vet om kommende svinger og fartsgrenser og kan sørge for maks komfort og minimalt forbruk.

Den bruker radarteknologi for at du skal være trygg når du rygger ut fra en uoversiktlig p-plass, mens Top View benytter kameraer for å gi deg et bilde av bilens omgivelser i fugleperspektiv.

Listen over ekstrautstyr inneholder blant annet en avansert parkeringsassistent, elektronisk «night vision» og head-up display.

Infotainment-systemet benytter en 8-tommers høyoppløselig berøringsskjerm og et 60 GB harddisk, mens baksetepassasjerene kan få hvert sitt 10,2-tommers Android lesebrett med 4G, Wifi og Bluetooth.

Kundene kan velge mellom tre forskjellige lydanlegg, hvorav det mest avanserte Naim for Bentley Premium Audio er det kraftigste i segmentet med 1950 Watt og et nettverk av 18 høyttalere og super-tweetere for maksimal gjengivelse av de høyeste frekvenser.

Ingeniørkunst
Sidepanelene bak er ifølge Bentley de største pressede aluminium-elementer i bilindustrien. Kombinasjonen av avansert design, innovativ ingeniørkunst og lette materialer har gitt besparelser på 236 kg sammenlignet med konvensjonelt design og materialvalg.

Bentayga leveres med et gedigent glasstak – med en flate på 1,35 kvadratmeter utgjør det 60 % av den totale takflaten.

Når kunden spesifiserer sin Bentayga kan han velge mellom 15 skinntyper, 15 tepper og 7 tresorter i interiøret. Den kan leveres i 15 lakkfarger med felger i dimensjoner fra 20 til 22 tommer.

Valgets kvaler
Men det er før man snakker med Mulliner Bespoke – Bentleys selskap for skreddersøm av skreddersømmen. De kan tilby inntil 90 lakkfarger.

Ved lanseringen tilbys seks lifestyle-orienterte pakker, inkludert to styling-pakker. I tillegg kan Bentayga leveres med alt man måtte ønske av spesialutstyr.

Et Mulliner Hamper Set inneholder f.eks. kjøleskap, porselenservice, krystallglass og oppbevaringsskap for tørrvarer. Settet kan løftes ut og benyttes som stoler under pikniken.

Man kan også bestille en mekanisk Mulliner Toubillon by Breitling – et meget avansert urverk som trekkes opp periodisk av en mekanisme i bilen. Urkassen er i rent gull, hvitt eller gult.

Uansett hva kunden har av spesielle krav, er jeg trygg på at Mulliner vil finne en tilfredsstillende løsning på utfordringen.

(se tekniske data under video)

Fakta Bentley Bentayga

Motor

Type

6-litere twin-turbo W12 TSI

Maks effekt

608 hk / 447 kW @ 5250-6000 o/min.

Max moment

900 Nm @1250-4500 rpm

Transmisjon

Drivlinje

ZF 8-trinns automatisk girkasse, permanent all-wheel drive, Torsen senterdifferensial, åpen bakdiff, 40:60 front:bak momentsplitt

Bremser, Hjul and Dekk

Foran

400mm ventilerte skiver

Bak

380mm ventilerte skiver

Felger

Standard 20”, tilgjengelig 21” and 22”

Dekk

Pirelli 275/50R20, 285/45 R21, 285/45 ZR21, 285/40ZR22

Styring

Type

Electronisk servo, variabel utveksling

Ytterpunkter

2.3 omdr.

Vendediameter

12.4 m

Hjuloppheng

Foran

Four link double wishbones

Bak

Trapezoidal multi-link

Føring og dempere

Selvjusterende luftfjæring, kontinuerlig demperkontroll

Størrelse / vekt

Akselavstand

2992 mm

Total lengde

5141 mm

Bredde (u/speil)

1998 mm

Bredde (m/speil)

2223 mm

Total høyde

1742 mm

Bensintank

85 liter

Bagasjerom

430 litres (590 litres til taket)

Egenvekt (EU)

2422 kg

Tillat totalvekt

3250 kg

Ytseler - provisorisk

Toppfart

301 km/t

0-60 mph

4.0 sek.

0-100 km/t

4.1 sek.

Forbruk (EU cycle) – provisorisk

By

1.92 liter/mil

Landevei

0.91 liter/mil

Kombinert

1.28 liter/mil

CO2-utslipp

292 g/km


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: