[]
[] [firmabil.no] []

VW realiserer GTI Clubsport


Terje Ringen



Neste år fyller Golf GTI 40 år. Det markeres med en heftig Clubsport-utgave.

Vi fikk et første hint om denne modellen på årets GTI-treff i Wörthersee, og neste uke får vi se den i levende live når bilutstillingen i Frankfurt åpner.

Der presenterer Volkswagen produksjonsutgaven av Golf GTI Clubsport. Dermed følger de en lang tradisjon – det har blitt laget jubileumsutgaver for å feire 20, 25, 30 og 35-årsjubileene til Golf GTI.

Power boost
Årets er den kraftigste noensinne med 265 hester, 35 mer enn i dagens toppmodell. Men det er ikke alt – i en kort periode, rundt ti sekunder, kan sjåføren hente drøye ti prosent ekstra ved hjelp av en boost-funksjon når han foretar en kickdown.

Det barberer null til hundre-tiden til seks blank med manuell girkasse, med DSG kuttes den med ytterligere ett tidel. Til sammenligning trenger en 230-hesters GTI 6,4 sekunder på samme øvelse.

Toppfarten er de samme 250 km/t (249 med DSG) mens snittforbruket er oppgitt til 0,69 l/mil.

Coole detaljer
Men det er ikke bare motoren som er modifisert i Clubsport-utgaven – den har også spesialutstyr, designelementer og fintunet aerodynamikk som gir vesentlig høyere downforce.

Bilen vi får se i Frankfurt er lakkert i Oryx White med sort tak, men den kan også leveres i andre farger.

Den har unik frontfanger, sideskjørt, diffuser, hekkspoiler og felger for å skille seg ut fra en ordinær GTI. Dessuten har den sort dekor med Clubsport-dekaler på sidene og sorte speilhus.

18-tommers felger er standard, men Golf GTI Clubsport kan også leveres med eksklusive «Bresica» 19-tommere. De forkrommede eksosrørene har større diameter enn på en vanlig GTI, og baklyktene har mørktonet glass.

GTI pluss
Interiøret i alle GTI-er har ikoniske detaljer, som ergonomiske sportsseter med skotskmønstret stoff, røde kontrastsømmer, girkule med golfball-design og sort taktrekk.

GTI Clubsport har justerbare racingseter i stedet for sportsseter. Setene er kledd med stoff og Alcantara og setebeltene har røde kontrastsømmer.

En vanlig GTI koster 461.900 kroner med manuell girkasse, så Clubsport-versjonen vil med alle sannsynlighet bikke en halv million. Det fins nok mer enn en håndfull entusiaster som er villig til å bla opp det for å sikre seg et av de eksklusive eksemplarene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: