Pris viktigst for valg av verksted
Pris teller mest når nordmenn sender bilen på service, ifølge en ny undersøkelse. Om jobben gjøres på et merkeverksted spiller mindre rolle. 36 prosent oppgir pris som viktigste faktor ved valg av bilverksted, viser målingen, som er foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL). På andreplass kommer god service, som veier tyngst for 27 prosent av de spurte. Bare 13 prosent synes det er viktigst at bilen sjekkes inn på et merkeverksted. På de neste plassene følger tilgjengelighet og andres anbefaling. Prisbevisst Tidligere kunne bilprodusentene kreve at kun deres egne merkeverksteder og deler ble brukt innenfor garantiperioden. I dag kan bileieren velge etter eget ønske, så lenge verkstedet benytter originaldeler eller godkjente deler av tilsvarende kvalitet. Noen misforstår Seks av ti nordmenn er også klar over at et frittstående verksted har adgang til å stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte. Bare 9 prosent tror svaret er nei. De øvrige vet ikke, eller har ikke tenkt over det. På spørsmål om hvem som gir best og sikrest reparasjon og service, mener 36 prosent at det ikke er noen forskjell mellom merkeverkstedene og de øvrige. 27 prosent holder en knapp på merkeverkstedene, 16 prosent mener det er de frittstående, mens resten svarer vet ikke. – Mer enn halvparten mener altså enten at de frittstående er best eller at det ikke er noen forskjell. Folk oppfatter det med andre ord som trygt å shoppe verkstedtjenester der det passer dem best, og slik bør det også være, sier Hansen. Mer enn pris – Vi får mange prisforespørsler, og kommer normalt bra ut i sammenligninger. Allikevel er det nok helheten når det gjelder kvalitet, tilgjengelighet og kundebehandling som er avgjørende når bileierne velger verksted, sier Ratvik. Bruken av frie verksteder øker gjerne med bilens alder. Når bilen er helt ny har eieren ofte inkludert en serviceavtale i kjøpet. Mange tar kontakt med frittstående verksted etter utløpet av slike avtaler, også i bilens garantitid. – I Norge stilles det strenge krav til godkjenning av verksteder. Vi må ha dokumentert kompetanse, topp moderne utstyr og tilgang til nødvendige tekniske data. Derfor oppdager stadig flere bileiere at de frittstående kjedeverkstedene holder et faglig nivå fullt på høyde med merkeverkstedene, sier Ratvik. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |